maandag 16 november 2015

Testritten met de racebaanvrienden

Een maandje geleden heb ik Carrera Digitaal uitgeprobeerd met mijn racebaanvrienden. Vier leden van het befaamde Racekeldergenootschap konden tijd vrijmaken om een avondje te racen.


Voor de gelegenheid had ik een leuke testbaan op de grond uitgelegd volgens het concept dat ik eerder heb besproken. In het kort. Een rechtstuk van 2 sporen met baantelling en pits. Aan het einde van het rechte stuk gaat het naar vier sporen d.m.v. de Engstelle. De wissels zijn hier afgeplakt, zodat het niet mogelijk is om naar de buitenste banen te gaan. Deze zijn bedoeld om in te zetten. Als een auto uit de baan vliegt moet de slotcar in de buiten- of binnenbocht of worden ingezet. Daarnaast dienen de buitenste sporen als baankanten. Aan het begin van het rechte stuk worden de buitenste banen naar de binnenste geleid via de Engstelle.



De vier heren hadden nog weinig ervaring met digitaal racen. Met het digitale systeem van Carrera was nog niemand bekend. We begonnen te racen met mijn 1:32 auto's. Deze auto's zijn standaard, dus met magneten en originele banden. Deze auto's gebruik ik voor het racen met kinderen en beginners. Het echte racen gaat in huize Racebaaninfo plaatsvinden met 1:24 modellen van voornamelijk Carrera plaatsvinden. De BRM auto's zullen t.z.t. een aparte klasse worden.


Ik vind die auto's van Carrera grandioos: mooie lijnen, goede detaillering en betaalbaar. Magneten gaan eruit en de standaard banden worden vervangen door Frankenslot banden. Per set kosten deze banden 5 euro.

Digitaal racen is anders dan analoog racen. Bij analoog racen ben je vooral bezig snel rond te rijden en het liefst strakke tijden laten noteren. Bij het digitaal racen ben je gericht op de anderen op de baan. Het is met vier modellen gewoon druk op de baan. Je moet rekening houden met elkaar en tactisch optreden door het juiste spoor te kiezen. Daarnaast is het een uitdaging om met de verplichte pitstops om te gaan. Je moet tanken en het kan druk zijn in de pits. Je moet meer beslissingen nemen bij het digitaal racen.



De mannen van de raceclub vonden vooral het racen met de 1:24 auto's een belevenis; kortom de test is succesvol verlopen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Heel blij dat de test met Carrera D124 goed verlopen is, kwestie van weken aleer ik klaar ben met mijn baan.
Geeft toch hoop dat we een goede keuze gemaakt hebben.
Groeten, Danny 'Slotticar'