Doorgaan naar hoofdcontent

Meer ervaringen met Carrera Digitaal

Op 19 augustus schreef ik al over mijn eerste ervaringen met Carrera Digitaal.

Mijn  project gaat gestaag. Ondertussen heb ik een groot aantal analoge auto's verkocht. Ook heb ik alle kapjes, motortjes en toebehoren via Marktplaats verkocht. Ik had erg veel spullen verzameld over de jaren en van de opbrengst financier ik dit Carrera-project. Ik heb nog wel auto's (voornamelijk Slot.it, NSR en BRM) over om daar mee analoog te racen op mijn eigen baan of bij racebaanvrienden. Mijn DS Racing spullen heb ik bewaard om mijn Carrerabaan ook analoog te gebruiken.
Ik heb veel Carrera baanstukken aangeschaft met zes 1:32 Carrera auto's en drie 1:24 slotcars. Van de 8 BRM auto's heb ik er twee voorzien van decoders en verlichting. 


Mijn racebaan zal het systeem van de Boennering (dit is een Duitse raceclub, zie de link rechts in de lijst) zijn, althans een variant daarvan. Een recht stuk met twee sporen, inclusief pitlane. Het verdere deel van het circuit zal vierbaans zijn. De twee binnenste sporen zijn de racesporen. De buitensporen dienen als slipstroken en inzetbaanstukken. De 'Engstelle' worden gebruikt aan het begin van het rechte stuk om de auto's die op de buitenste banen zijn ingezet, weer naar de racesporen te geleiden. Of ik deze 'Engstelle' aan het einde van het rechte stuk ga gebruiken, hangt af van het verdere testen. Ik wil in ieder geval niet dat de racers naar de buitenste banen kunnen rijden. Overigens denk ik wel dat ik de 'Engstelle' aan het einde van het rechte stuk moet hebben, vanwege de stroomvoorziening naar de banen. Dit is nog iets wat ik moet uitzoeken. Als ik ze daar moet plaatsen vanwege de stroom, ga ik de oogjes afplakken zodat de wissels niet zullen werken. Ik wil zoveel mogelijk standaard baanstukken gebruiken, zonder gekke stroomdraden te trekken of iets dergelijks of om baanstukken om te bouwen.
 
Ik heb vier draadloze regelaars. Die werken op zich goed. Maar vanuit de slaapstand duurt het soms een kleine seconde voor ze reageren. De regelaars zijn prettig om draadloos te kunnen bewegen.
 
In mijn baan zullen twee baanwissels komen op de rechte stukken.
 
De stroomvoorziening is geregeld met een regelbare voeding van DS Racing. Zo kan ik ook de zwaardere 1:24 auto' van Carrera gebruiken.
 
De tijdmeeting gaat via AppConnect. Ik gebruik SmartRace op de iPad. Werkt beter dan de huis-app van Carrera.


Baanontwerpen maak ik ook op de iPad. Hiervoor heb ik het programma 'Der Softy Bahnplaner Counch Edition' in gebruik. Hierover ben ik zeer tevreden.
 

De 1:32 modellen houd ik standaard. Dit is de opstapklasse voor races met kinderen en ongeoefende racers. 

Met de 1:24 auto's van Carrera experimenteer ik. Zonder magneten voldoen de standaard banden niet. Hiervoor zijn alternatieven. De beste keus lijkt (volgens de nerds op de fora) Frankenslot banden. Frankenslot is een Duitse leverancier.

De Frankenslot (SF1) banden heb ik (nog) onbewerkt op de 1:24 modellen zitten en die werken al erg goed. De BRM auto's ga ik ook van Frankenslot voorzien. Maar ik ga ook nog kijken hoe de auto's standaard, dus met magneten en Carrera-banden rijden. Goed om te overwegen, immers de Frankenslot banden kosten 5,70 Euro per paar. Best wel prijzig.

De Frankenslot banden moeten in principe geschuurd worden en bij voorkeur met een machine. De banden zijn echter zo goed, dat dit niet noodzakelijk lijkt te zijn voor de gemiddelde thuisracer.
 
De baan die ik op de foto heb gezet, leg ik in 30 minuten neer. Het is een eenvoudige layout, maar diende ook alleen maar om te testen.


Binnenkort ga ik verder met proefrijden. Hopelijk zijn mijn racebaanvrienden erbij!

Reacties

MarcStouten zei…
Gaan we binnenkort onveilig maken 😂😂😂 Huh bedoel testen.
Anoniem zei…
Heb je al veder getest met de Carrera baan?
Ja, ik heb het concept in de praktijk getest met mijn racebaanvrienden. Test geslaagd. Nog geen competitie gereden, maar ik ga zeker op deze voet door. Na eerst wat wennen met 1:32 auto's zijn we met 3 man 1:24 gaan racen. Ik heb nog maar 3 Carrera 1:24 auto's. Met Frankenslotbanden en zonder magneten was het heerlijk racen.
Ik ga nu verhuizen dus de komende weken doe ik niets aan het racen. In December ga ik weer de baan neerleggen en racen. Ondertussen wil ik wel een of twee auto's erbij kopen. Ik moet inderdaan nog een blogpost plaatsen over deze ervaringen. Als ik even tijd heb doe ik dat vanavond. De foto's had ik al wel op FB gezet.

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.