Doorgaan naar hoofdcontent

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig' de modeltreinen winkel Huenerbein in Aken binnen. Hier verkoopt men ook racebanen en slotcars. Ik verliet de winkel met een raceset van Carrera en pitstop-baanstukken.

De aangeschafte set is de Race Party. Dit is een startset met drie auto's en draagloze regelaars. Bij de set zit geen baanteller maar wel de aansluiting voor AppConnect. Dit is een dongle die connectie maakt met je Apple of Android tablet of telefoon voor de app van de tijdwaarneming.


Ik had deze baan op de vloer van het vakantiehuisje gelegd voor het testen: dat is pas vakantie!


Graag wil ik met jullie met eerste ervaringen met Carrera Digital 132 delen. Ik ga in deze blogpost niet uitleggen hoe alles werkt, maar wil wel aangeven wat mijn bevindingen zijn.

Carrera levert een boekwerk in zo'n 20 talen bij de racebaan. Dat is ook echt nodig. Zonder goede uitleg lukt het je niet om een regelaar of auto te programmeren. Er is veel mogelijk. De tankinhoud, remweg en snelheid is te regelen. Ook kun een ghostcar of pacecar inzetten.


De auto's van Carrera racen erg goed. Natuurlijk zitten er flinke magneten aan de auto, maar dat mag de pret bij digitaal racen niet drukken.

Bij de set zitten geen baankanten. Om lekker te racen heb je die eigenlijk nodig, maar als je racet met de standaard Carrera modellen is het goed te doen.

Eén van de regelaars werkte niet naar behoren. De rode wisselknop bleef hangen. Deze knop heb je niet alleen nodig om van baan te wisselen, je regelt er ook de verlichting mee en je moet er mee tanken als je in de pits staat.


De app van Carrera heb ik uitgebreid uitgeprobeerd. Het is de bedoeling dat één van de racers de raceleider is. Deze maakt met zijn tablet via Bluetooth connectie met de controlunit van de baan. Op zich werkt dit prima, maar ik heb al meegemaakt dat de connectie snel verbroken kan worden.

Daarnaast kunnen alle racers de app opstarten op hun eigen telefoon of tablet zodat ze beschikken over een eigen scherm met informatie over de race, zoals de rondetijden, tankinhoud en plaats in de race. Helaas werkt de app van Carrera niet goed. Op de diverse fora wordt daar stevig over geklaagd. In oktober schijnt er een nieuwe versie te komen. Hierop heb ik niet gewacht. Een hobbyist heeft namelijk Smartrace ontwikkeld. Dit is een app die als raceleider werkt. Alle informatie staan op één scherm duidelijk weergegeven. Deze app kost een euro of 6, maar werkt goed. Persoonlijke schermen zijn niet mogelijk. Misschien komt dat nog.

Het digitaal racen met Carrera is erg leuk. De aanloop die mijn gezin op het vakantieadres heeft, racet vrolijk mee. Aangezien ik de kapotte regelaar moest omwisselen, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog een wireless regelaar en een auto te kopen.

Met vier auto's op de baan vind ik het al aan de drukke kant. Zeker als je race met minder geoefende en jonge racers. De pret is volop aanwezig. Wel belangrijk is dat je de 'No Contact Rule' toepast. Het is verboden om een andere auto op te houden of van achteren aan te rijden. Alle racers moeten goed opletten. Carrera geeft de mogelijkheid om met 6 auto's te racen. Dat zal helemaal een feest zijn.

Bij de raceset zit één baanwissel. Al met al kan ik concluderen dat een tweede baanwissel een must is op een baan van een meter of 10. Je merkt als je met vier mensen achter elkaar racet en er zodoende een treintje wordt gevormd, dat alle racers spontaan van baan wisselen. De trein, minus de voorste, rijden dan in de andere baan. Een baanwissel die snel daarop volgt kan voor een betere verdeling van de auto's op de baan betekenen.

Daarnaast is de standaard pits aan de korte kant. Vooral de jonge racers vinden het moeilijk op tijd te stoppen, waardoor ze de pits verlaten en stilstaan op de baan. Onnodige aanrijdingen zijn hiervan het gevolg. De pitlane een baandeel verlengen is een goede oplossing.


Een derde bezoek aan de winkel leverde een baanwissel ('doppelweiche') en een 'einspor adapter' op. Ik had ook nog een leuke Alfa gekocht. Deze auto bleek een fout in de programmering te hebben. Het was onmogelijk de auto te laten tanken (de tank liep wel leeg met alle waarschuwingen van dien, zoals knipperde lichten en langzame vaart) en daarnaast veroorzaakte het spookrijders op het console op. Als je met twee man racete, waren er zes registraties. Deze auto is inmiddels omgewisseld voor een andere auto. Zo gaat het vaker met Alfa's: je moet er vaak mee terug naar de dealer. Ik heb nu een Aston Martin waar ik het circuit mee onveilig maak. Conclusie, ik ben vier keer bij Huenerbein geweest. Het is en blijft een fantastische winkel voor de liefhebber van modeltreinen, slotcars en RC-spul.



Fase 1 en 2 zijn bijna afgerond. Wat nu?

Fase 3 wordt het ontwerpen van een racebaan met inzetmogelijkheid voor uit de baan gevlogen slotcars. Ik heb al aardig wat ideeen die ik de komende tijd ga uitwerken.

Ik overweeg om, natuurlijk op termijn, de lapcounter, position tower, driver displays en startlight aan te schaffen om zonder tablet te racen. Uiteindelijk zullen alle accessoires van Carrera langs mijn baan staan. Helaas heb ik nu en in de toekomst geen plaats voor een permanente racebaan, dus ik zal een tapijtracer zijn of een mobiele racebaan maken.  

Fase 4 wordt het testen van zo'n baan met mijn racebaanvrienden. Daar kijk ik naar uit.

Reacties

Jan de Boeff zei…
Slot-it P6 bandjes passen meestal goed om de carrera velgen en rijden prima op de baan en dan natuurlijk wel de magneten eruit......
MarcStouten zei…
Gaaf!! Targa Florio blijft nog wel even staan. Anders heb ik een huwelijks crisis hahahaha
FRANK103 zei…
Dat wordt ook sparen voor meer baanwissels, want dat maakt het digitaal racen toch leuker. Wel jammer dat die techniek zo kwetsbaar is, het lijken wel modeltreinen!
MarcStouten zei…
Hee JeeWee, gaat wisselen van baan automatisch?
Het wisselen van baan doe je door net voor de baanwissel de 'wisselknop' in te drukken. De wissel gaat dan voor alleen jouw auto open, zodat je naar de andere baan gaat.
MarcStouten zei…
Ok. En de achterligger? Als die vlak achter je zit? Of ook wissekt
Danny zei…
Nice, JeeWee !
Marc, je bepaalt dus zelf of je wilt wisselen. Alleen als je tegen de voorganger zit, dan wissel je niet mee als hij wel van baan wisselt. Met iets afstand ga je ook naar de andere baan als je daarvoor kiest.

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.