maandag 5 januari 2015

Stroom en baantelling

Op mijn nieuwe racebaan heb ik de laatste dagen gewerkt aan de stroom. Door een onbekende reden was de stroomgeleiding in de buitenbaan niet goed. De aansluiting heb ik opnieuw gesoldeerd. Dit bleek niet de oplossing van het probleem. Het doorgeleiden van de stroom naar een ander punt op de baan bleek de oplossing. Ik had niet verwacht dat ik op zo'n relatief kleine racebaan de stroom moest doorgeleiden.

Bij het opbouwen van de baan bleek de oude lichtbrug kapot te zijn. "Even Putten Mailen" en een paar dagen later had ik de nieuwste, verstelbare, lichtbrug van DS Racing.





Ik ga er nog iets omheen bouwen. Hoe en wat weet ik nog niet.

Verder heb ik de transformatoren, Stop&Go box, DS 300 en Slot.it regelaars op de baan aangesloten.



Na het oplossen van het probleem met de stroom blijkt het verschil tussen de binnen en de buitenbaan twee tienden te zijn.



De volgende stap is aansluiten van een paar lantaarnpalen als sfeerverlichting op de racebaan.

5 opmerkingen:

MarcStouten zei

Goed bezig JW!!!! Proefritten door anderen kan een hoop opleveren.. Doe ik ook voordat ik met gips en scenery aan slag ga.

Anoniem zei

Weet je waar slottrack.com gebleven is ?

jan willem van capelleveen zei

Nee, op mijn facebookpagina (slotcaracademy.com) heb ik er iets over geschreven.

@marcStouten - ik ben blij dat jij baan hebt getest. Toen wisten we al dat er iets met de buitenbaan aan de hand was. Ik dacht dat het een trafo probleem was, daarna een soldeerprobleem.. maar wat het nu wel is weet ik niet. Weet alleen dat het probleem nu wel is opgelost!

FRANK103 zei

@jw: proefrijden kan natuurlijk helemaal geen kwaad! We leggen hier de ninco baanstukken zo nu en dan op de grond, soms maken baanstukken dan geen goed contact (vuil?) en moeten we de baan een paar keer heen en weer bewegen voordat deze het helemaal goed doet. Dat is voor een vaste baan natuurlijk geen optie! In de modelspoorwereld wordt iedere meter de baan gevoed vanuit een ringleiding om spanningsverlies tegen te gaan.

jan willem van capelleveen zei

Ik heb jaren Ninco gehad, maar nog nooit problemen met de spanning. Er zitten een paar oude bochten bij waarvan ik de contactpunten kennelijk moet nakijken/schoonmaken.