Doorgaan naar hoofdcontent

Stroom en baantelling

Op mijn nieuwe racebaan heb ik de laatste dagen gewerkt aan de stroom. Door een onbekende reden was de stroomgeleiding in de buitenbaan niet goed. De aansluiting heb ik opnieuw gesoldeerd. Dit bleek niet de oplossing van het probleem. Het doorgeleiden van de stroom naar een ander punt op de baan bleek de oplossing. Ik had niet verwacht dat ik op zo'n relatief kleine racebaan de stroom moest doorgeleiden.

Bij het opbouwen van de baan bleek de oude lichtbrug kapot te zijn. "Even Putten Mailen" en een paar dagen later had ik de nieuwste, verstelbare, lichtbrug van DS Racing.





Ik ga er nog iets omheen bouwen. Hoe en wat weet ik nog niet.

Verder heb ik de transformatoren, Stop&Go box, DS 300 en Slot.it regelaars op de baan aangesloten.



Na het oplossen van het probleem met de stroom blijkt het verschil tussen de binnen en de buitenbaan twee tienden te zijn.



De volgende stap is aansluiten van een paar lantaarnpalen als sfeerverlichting op de racebaan.

Reacties

MarcStouten zei…
Goed bezig JW!!!! Proefritten door anderen kan een hoop opleveren.. Doe ik ook voordat ik met gips en scenery aan slag ga.
Anoniem zei…
Weet je waar slottrack.com gebleven is ?
Nee, op mijn facebookpagina (slotcaracademy.com) heb ik er iets over geschreven.

@marcStouten - ik ben blij dat jij baan hebt getest. Toen wisten we al dat er iets met de buitenbaan aan de hand was. Ik dacht dat het een trafo probleem was, daarna een soldeerprobleem.. maar wat het nu wel is weet ik niet. Weet alleen dat het probleem nu wel is opgelost!
FRANK103 zei…
@jw: proefrijden kan natuurlijk helemaal geen kwaad! We leggen hier de ninco baanstukken zo nu en dan op de grond, soms maken baanstukken dan geen goed contact (vuil?) en moeten we de baan een paar keer heen en weer bewegen voordat deze het helemaal goed doet. Dat is voor een vaste baan natuurlijk geen optie! In de modelspoorwereld wordt iedere meter de baan gevoed vanuit een ringleiding om spanningsverlies tegen te gaan.
Ik heb jaren Ninco gehad, maar nog nooit problemen met de spanning. Er zitten een paar oude bochten bij waarvan ik de contactpunten kennelijk moet nakijken/schoonmaken.

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.