zaterdag 10 januari 2015

Slottrack blijft voorlopig uit de lucht

Een groot aantal slotracers heeft mij de afgelopen weken per e-mail gevraagd wat er met Slottrack aan de hand is. Aangezien ik het ook niet weet, besloot ik contact op te nemen met een moderator van Slottrack. Mijn racebaanvriend Marc B. wist mij in verbinding te brengen met de Mario van Ginneken, de beheerder van Slottrack.

In overeenstemming met Mario volgt hier zijn verklaring over de kwestie.

"De Slottrack site draait op een iets oudere versie van Invision Board forumsoftware, waarin kleine veiligheidslekken zitten. Hackers maken misbruik van deze lekken waardoor er blijkbaar veel spam wordt verstuurd vanaf Slottrack, aldus onze provider. Ik heb al enkele dingen geprobeerd, maar ben eigenlijk niet genoeg bekend met de Invision Board software om dit zelf op te lossen met de huidige software. Hierdoor heeft de provider de site al verschillende keren zonder waarschuwing offline gezet.

Volgens de provider moet er een nieuwe versie van de forumsoftware worden geïnstalleerd om dit probleem definitief op te lossen. Hier komt echter een ander probleem om de hoek kijken: Invision Board is niet gratis en we moeten dus een investering doen van enkele honderden Euro’s om een update te realiseren. Dan is het echter nog niet 100% zeker dat er niet weer een nieuw spamprobleem ontstaat en we over een bepaalde tijd weer (betaald) moeten updaten.

We hebben ook uitgezocht of het mogelijk is om naar gratis forumsoftware over te stappen, bijvoorbeeld phpBB. Het opzetten van een nieuw forum met phpBB is uiteraard geen probleem, maar er is geen software om ons bestaande forum over te zetten. We zouden dan met een compleet nieuw en leeg forum moeten starten en ik denk dat de overlevingskansen van Slottrack dan ook nihil zijn.

Op dit moment hebben we dan ook besloten om Slottrack uit de lucht te laten en we hebben ook eigenlijk geen andere keuze. Het is alleen vervelend dat we dit op de Slottrack site niet meer kunnen mededelen omdat de provider momenteel de site uit de lucht laat."

Naschrift (12 juni 2015): Slottrack maakt een doorstart op http://slottrack.bbforum.be/.


6 opmerkingen:

Anoniem zei

http://www.mybb.com/download/merge-system/

FRANK103 zei

Jammer, slottrack was toch een erg leuk forum!

jan willem van capelleveen zei

Zeg Anoniem van post #1, wat bedoel je daarmee? Wil je de beheerder van Slottrack gaan helpen?

Mario zei

MyBB is een goede tip, daar zal ik eens in duiken...

Anoniem zei

Ik zal eens contact opnemen met mario.

svvander zei

Slottrack is back! http://slottrack.bbforum.be Allen hartelijk welkom. (Ok, er staat nog niet veel op, maar dit komt wel met de tijd, samen met jullie hulp uiteraard).