Doorgaan naar hoofdcontent

Digitaal of analoog; dat is de vraag (of niet)

Na 10 jaar digitaal slotracen twijfelt de consument nog steeds: analoog of digitaal slotracen? 
De twijfel van de consument is terecht, want de racebaanmerken werk(t)en niet samen en dat heeft geleid tot verschillende systemen die niet uitwisselbaar zijn. 
Bekijk het artikel op racebaaninfo.nl en laat hier weten of je het met de stelling die daarin wordt geponeerd eens bent.
Lees verder: 6redenen om te blijven twijfelen om wel of niet digitaal te racen

Reacties

MarcStouten zei…
Het is al een dure hobby. En met digitaal idd helemaal......
Firefighter zei…
Lastige keuze inderdaad. Ik heb zelf ooit de keuze gemaakt voor Ninco digitaal. Ninco lijkt het lastig te hebben in de markt en brengt nauwelijks nog iets nieuws uit. Ik denk er daarom over om mijn wissels te voorzien van Oxigen hardware. Grote nadeel vind ik de prijs
Ik heb vier systemen gehad en vind dat het aan de essentie van slotracen voorbij gaat.
Ben nu na 20 jaar slotracen met treintjes bezig. Daar heeft digitaal een echte functie omdat je daar PER definitie het spoor deelt. Ga ik over een tijdje weer met racebanen aan de gang zal het gewoon traditioneel zijn.
Anoniem zei…
Alle zes argumenten zijn waar naar mijn mening. Maar tegelijk is het zoooo leuk, met meerderen op hetzelfde spoor racen...! Onoverzichtelijk, raceflow vaak onderbroken, verkeer om op te anticiperen, tanken, pitstrategie kiezen... Het is een leuk en fascinerend racespel ervaar ik elke winterbaan weer opnieuw.

Ook als je alleen rijdt/cruist is het anders dan analoog: dan is er wel de flow van elk rondje verbeteren zonder hinderend verkeer op de baan, maar nog altijd 2 sporen om uit te kiezen / de ideale rijlijn te zoeken.

Ik denk idd dat de doorbraak pas komt met multiprotocol chips. De nieuwste generatie scorpius chips rijdt bvb ook al op ninco en scalextric digitaal.

Groet, Merc
@ Gerard. Spoor 1 in combinatie met een racebaan is een mogelijk nieuw project.

@ Merc. Ik ben het met je eens dat digitaalracen ook leuke kanten heeft, maar daar ging het stuk niet over. Hoe doet Scorpius het qua verkoop? Is het populair of is het een relatief klein clubje dat digitaal met Scorpius racet.

@ Firefighter. Ik ben benieuwd hoe Oxigen op de clubs het gaat doen. Is een hele interessante optie.
Merc zei…
Spoor 1 i.c.m. een racebaan is supermooie combinatie, is mij gebleken.

@JW. Je punt blijft dan ook staan, het is een verdeelde wereld door de verschillende protocollen. Maar daar zal denk ik op termijn wel verbetering in komen.
Scorpius blijft - net als Oxigen denk ik - een relatief marginaal high-end product. Het is prachtig maar te duur voor mainstream racen. In een clubomgeving kan het denk ik wel slagen, dan wordt de investering over de leden omgeslagen.

Carrera Digitaal en SSD komen voor thuisracers toch meer in de richting qua betaalbaarheid.

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…