Doorgaan naar hoofdcontent

Wie moet je volgen in racebaanland?

Welke websites of blogs moet je - naast de racebaanfora - volgen om bij te blijven?

Deze twee blogs en website brengen bijna dagelijks het laatste racebaannieuws:

Slotnerd.de
Duitse Jochem aka Slotnerd bericht dagelijks over nieuwe slotcars. Daarnaast test Slotnerd de modellen en racebaantoebehoren. Zoals bijna iedere Duitse slotracer heeft ook de Slotnerd een Carrera racebaan, vandaar dat zijn racebaanniuews erg gricht is op dat merk.

Slotcar-Today.com
Journalist Albert Boet werkte voor het Spaanse racebaantijdschrift MiniautoSlot. Helaas bestaat het tijdschrift niet meer, maar Boet heeft een geweldig digitaal journalistiek alternatief ontwikkeld: Slotcar-Today.com. Naast het laatste nieuws lees je hier interviews, informatie over wedstrijden en evenementen. Alle artikelen zijn beschikbaar in het Spaans en Engels.

Slotcarnews.blogspot.com
Dave Kennedy plaatste op 19 mei 2006 zijn eerste blogpost: ’My first post for my new blog. I'll be looking for the latest photos of the coolest newest cars and posting them here for your enjoyment.’ De blog met bijna dagelijks racebaannieuws wordt nog steeds bijgehouden. Inmiddels is Dave importeur voor Carrera in de Verenigde Staten, waardoor er  in verhouding meer nieuws over Carrera wordt gepubliceerd. Desalniettemin is deze blog nog steeds een belangrijke pijler in racebaanland.

Waar lees jij het laatste racebaannieuws? Heb jij nog een suggestie?
 

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…