Doorgaan naar hoofdcontent

Een vaste racebaan

Het bezit van een permanente baan heeft grote voordelen. Het is niet fijn om iedere keer de baan op te zetten en af te breken. Als de baan op de grond ligt, is de kans op beschadigingen ook groter. Als je in je huis ergens een plekje vindt waar je een vaste baanopstelling kunt neerzetten, zul je merken dat je plezier in de hobby toeneemt.

Heel veel ruimte heb je ook weer niet nodig. Een permanente racebaan hoeft niet langer te zijn dan een meter of 10-12

It's not the size that matters, it's how you use it!

Niet de lengte van het circuit is bepalend voor je racebaanfun, maar meer de mogelijkheid om zelf of met je vrienden en kinderen te racen.

Het altijd beschikbaar hebben van je baan vergroot het racegenot. Het geeft je de mogelijkheid om dagelijks even te racen en te ontsnappen aan het drukke bestaan.

Helaas heeft niet iedereen plaats in huis voor een vaste racebaan.

Omdat ik ook niet veel plaats in huis heb, was ik eerst van plan om een mobiele racebaan te maken. Een racebaan die ik dan af en toe in de woonkamer kon opzetten. Toch heb ik in huis even goed rondgekeken. Ik heb een plekje gevonden. Het is een plaats in het huis die ik eerste instantie te klein vond. Door slim om te gaan met de ruimte kan ik er toch een vaste racebaan plaatsen. Het ontwerp - daarover een andere keer meer - is al gemaakt. Het wordt een achtje, met een paar leuke bochtencombinaties. De voorbereidingen zijn begonnen.

Reacties

Paul zei…
Ik ben benieuwd

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…