Doorgaan naar hoofdcontent

Slot.it GT40

Alan Mann Racing GT40 Sebring 1966, Slot.it CA18a
racenummer 24, coureurs: Graham Hill and Jackie Stewart.



Veel slotracers hebben uitgekeken naar het nieuwe model van Slot.it, de Ford GT40. De auto is ook al massaal aangeschaft, mede dankzij de beursstuntprijzen van de winkeliers, zoals Slotraceshop.nl.

Niemand zal echt teleurgesteld zijn. Er is wel een storend element aan de replica. De ruitenwisser is te groot en daardoor zeer nadrukkelijk aanwezig.

Ik wil niet vervelend zijn maar ik ben niet zo tevreden over de kleur van deze auto. Op de foto’s (ook op scherpe!) lijkt het in orde, maar als je het model in je handen hebt, zie je dat de auto niet in de lak zit, maar dat het van rood plastic is gemaakt. De uitstraling is daarom een beetje ‘plastic’. Vooral op de dunne delen. Daarnaast schijnt het erg door, vooral bij de portieren, als je de auto een beetje tegen het licht houdt. Als een auto een mooie laklaag heeft, is dit een stuk minder. Kennelijk ben ik de enige die er zo over denkt, want mijn bezwaar heb ik nergens anders gelezen

Er is voldoende vergelijkingsmateriaal, want bijna alle merken hebben een GT40 in het assortiment. Het lijkt erop dat Slot.it de winnaar is qua detaillering en precisie in schaalverhouding, op de vergissing met de ruitenwisser na. Er zijn natuurlijk een aantal ‘GT40-specialisten’ onder de slotracers die via de slotfora commentaar leveren over detailleringen waar de gemiddelde racer niet op let. Deze groep van mensen heeft vermoedelijk wel gelijk, maar vergeten dat we het nog altijd hebben over slotcars. Het gaat uiteindelijk erom of het een fijne auto is om mee te racen.

Het poppetje in de auto heeft een gespannen blik over zich. Dat is niet nodig. De GT40 van Slot.it rijdt heel soepel en is goed controleerbaar. Dit model zal niet onverwacht op z’n kant gaan. Als je te hard de bocht door gaat zal de auto aan de achterkant uitbreken. Geen stress.



De hoogte van de vooras is verstelbaar. Onder de vooras zitten spacers, een soort plasic omhulsels die de vooras omhoog duwen. Met imbusschroefjes (het sleuteltje wordt meegeleverd) kun je de vooras naar beneden drukken.
Als de voorwielen het baanoppervlak niet raken, kun je overwegen wat lood aan te brengen. Er is niet veel plaats voor, maar je hebt ook niet al te veel nodig om de sleper iets dieper in het slot te duwen. De stugge, dikke slepers drukken de auto ook omhoog. De slepers van Slot.it kun je vervangen door bijvoorbeeld slepers van Ninco. Ik heb de slepers ingekort (3 mm) en dat scheelde enorm. Met de wielen steunend op de baan (net) gaat de auto gewoon een stuk sneller dan alleen steunend op het schoentje.

Een vergelijking met alle GT40’s van alle merken is ondoenlijk en onnodig. Deze GT40 heb ik wel naast de uitgave van NSR gehouden. De GT40 van Slot.it is duidelijk beter op schaal en gedetailleerder dan de replica van NSR. Het model van NSR voelt robuuster aan. Beide modellen rijden erg goed, maar de auto van NSR wint het op snelheid (standaard opstelling).



Ik ben benieuwd welke auto de slag gaat winnen op de clubcircuits, de GT40 van Slot.it of NSR?

Heb jij ook de GT40 van Slot.it? Wat zijn jouw ervaringen?

Reacties

Richard zei…
Hall Jeewee, ik heb afgelopen week in Barcelona de GT40 Le Mans, 1969 in Gulf uitvoering gekocht. Mooi autootje, beetje fragiel. ( Er is ook een racer van 6 in mijn team :-). Sleper moeten inkorten, anders reed het niet op mijn SCX analoge baan. Vervelende bijkomstigheid, autootje lijkt niet te werken met mijn nieuwe scx race manager. Autoootje om te zien: fantastisch...

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.