zaterdag 2 april 2011

Slot.it GT40

Alan Mann Racing GT40 Sebring 1966, Slot.it CA18a
racenummer 24, coureurs: Graham Hill and Jackie Stewart.



Veel slotracers hebben uitgekeken naar het nieuwe model van Slot.it, de Ford GT40. De auto is ook al massaal aangeschaft, mede dankzij de beursstuntprijzen van de winkeliers, zoals Slotraceshop.nl.

Niemand zal echt teleurgesteld zijn. Er is wel een storend element aan de replica. De ruitenwisser is te groot en daardoor zeer nadrukkelijk aanwezig.

Ik wil niet vervelend zijn maar ik ben niet zo tevreden over de kleur van deze auto. Op de foto’s (ook op scherpe!) lijkt het in orde, maar als je het model in je handen hebt, zie je dat de auto niet in de lak zit, maar dat het van rood plastic is gemaakt. De uitstraling is daarom een beetje ‘plastic’. Vooral op de dunne delen. Daarnaast schijnt het erg door, vooral bij de portieren, als je de auto een beetje tegen het licht houdt. Als een auto een mooie laklaag heeft, is dit een stuk minder. Kennelijk ben ik de enige die er zo over denkt, want mijn bezwaar heb ik nergens anders gelezen

Er is voldoende vergelijkingsmateriaal, want bijna alle merken hebben een GT40 in het assortiment. Het lijkt erop dat Slot.it de winnaar is qua detaillering en precisie in schaalverhouding, op de vergissing met de ruitenwisser na. Er zijn natuurlijk een aantal ‘GT40-specialisten’ onder de slotracers die via de slotfora commentaar leveren over detailleringen waar de gemiddelde racer niet op let. Deze groep van mensen heeft vermoedelijk wel gelijk, maar vergeten dat we het nog altijd hebben over slotcars. Het gaat uiteindelijk erom of het een fijne auto is om mee te racen.

Het poppetje in de auto heeft een gespannen blik over zich. Dat is niet nodig. De GT40 van Slot.it rijdt heel soepel en is goed controleerbaar. Dit model zal niet onverwacht op z’n kant gaan. Als je te hard de bocht door gaat zal de auto aan de achterkant uitbreken. Geen stress.



De hoogte van de vooras is verstelbaar. Onder de vooras zitten spacers, een soort plasic omhulsels die de vooras omhoog duwen. Met imbusschroefjes (het sleuteltje wordt meegeleverd) kun je de vooras naar beneden drukken.
Als de voorwielen het baanoppervlak niet raken, kun je overwegen wat lood aan te brengen. Er is niet veel plaats voor, maar je hebt ook niet al te veel nodig om de sleper iets dieper in het slot te duwen. De stugge, dikke slepers drukken de auto ook omhoog. De slepers van Slot.it kun je vervangen door bijvoorbeeld slepers van Ninco. Ik heb de slepers ingekort (3 mm) en dat scheelde enorm. Met de wielen steunend op de baan (net) gaat de auto gewoon een stuk sneller dan alleen steunend op het schoentje.

Een vergelijking met alle GT40’s van alle merken is ondoenlijk en onnodig. Deze GT40 heb ik wel naast de uitgave van NSR gehouden. De GT40 van Slot.it is duidelijk beter op schaal en gedetailleerder dan de replica van NSR. Het model van NSR voelt robuuster aan. Beide modellen rijden erg goed, maar de auto van NSR wint het op snelheid (standaard opstelling).



Ik ben benieuwd welke auto de slag gaat winnen op de clubcircuits, de GT40 van Slot.it of NSR?

Heb jij ook de GT40 van Slot.it? Wat zijn jouw ervaringen?

1 opmerking:

Richard zei

Hall Jeewee, ik heb afgelopen week in Barcelona de GT40 Le Mans, 1969 in Gulf uitvoering gekocht. Mooi autootje, beetje fragiel. ( Er is ook een racer van 6 in mijn team :-). Sleper moeten inkorten, anders reed het niet op mijn SCX analoge baan. Vervelende bijkomstigheid, autootje lijkt niet te werken met mijn nieuwe scx race manager. Autoootje om te zien: fantastisch...