Doorgaan naar hoofdcontent

Sideways SW04 Riley MKXX

Het leuke van alle Nederlandstalige weblogs is dat we elkaar kunnen inspireren. Door de sites van Slot Racing Almere en Daytona Prototypes werd op het idee gebracht om mijn Riley van Sideways uit de doos te halen. Dit model stond driehoog op de laatste rij opgesteld op de kast, maar verdient een plek tussen de andere racemodellen.



Begin 2009 kwam de Racer met het b-merk Sideways. Van deze Riley tel ik op de website van de Slotraceshop.nl zeven verschillende kleurvarianten (52,50 Euro per stuk). Als je een tegenstander zoekt dan kun je de Dallara aanschaffen. Het model lijkt erg op de Riley. Meer informatie over de modellen van Sideways vind je hier.



De Riley van Sideways heeft erg veel weg van een model van Slot.it. Natuurlijk komt dat door de onderdelen die je onder het kapje aantreft. Zelf de schroefjes zullen je bekent voorkomen. Het kapje is nog iets beter uitgevoerd dan Slot.it modellen. Sideways gaat verder in de detaillering. De lak is perfect aangebracht. Het kapje is heel goed bedrukt met logo's en namen. Door de achterruit kun je op de motor kijken waar het logo van Ford goed zichtbaar is.

Mijn Riley heeft meer dan een jaar werkloos op de kast gestaan. Daarom heb ik de auto laten inrijden nadat ik de rubberen banden vervangen had voor siliconen van Slot Angels.



Vervolgens heb ik auto 150 ronden laten rijden op de automatische piloot. Door enkele knoppen van de controller van Slot.it tegelijkertijd in te drukken, geef je spanning aan de baan en kun je met een klein knopje op de controller de snelheid regelen.
Na een paar rondjes rijden, viel mij op dat dit model een totaal andere instelling vergt van de regelaar dan de meeste andere auto's die ik gebruik (vooral NSR). Een paar rondjes klooien met de knoppen levert al snel een positief resultaat op en worden er constante tijden genoteerd.

Als je de onderzijde van de auto bekijkt zie je maar liefst tien schroeven zitten. Vier voor de bevestiging van de motor. Twee schroeven zijn om het kapje los te maken en dan blijven er nog vier over. Na het openen van de auto zie je aan de voorzijde op het chassis iets ongebruikelijks. Een plastic deel in de vorm van de letter H (aan de poten zitten de schroeven), dat lijkt ter versteviging van het chassis.

De auto rijdt zoals (andere!) modellen van Slot.it. Ik mis met de standaard motor een beetje extra pit, maar het is een fijn model om mee te racen.

Racer laat met de Riley van Sideways de consument proeven aan de perfectie van het moedermerk. Het smaakt naar meer!

Wat vind jij van slotcars van Sideways? Heb jij er ervaring mee?

Reacties

Alphons zei…
De Sideway Riley heeft een vrij lange wielbasis waardoor hij gemakkelijker door de bochten komt. Zelf heb ik het 12500toeren motor vervangen voor de 25000toeren motor van Slot-it en wat lood voorin geplaatst. Hij rijd heel stabiel en gaat moeilijk over de kop ,hier moet je je best voor doen.
Steffer zei…
En ik blijf het een oerlelijke wagen vinden! Elke keer denk, uit welke hoek valt het wel mee? Nee, Daytona verdient mooiere racers....
JeeWee zei…
Mooi van lelijkheid?

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.