zaterdag 19 februari 2011

NSR Ford P68

In 2010 is de Ford P68 door twee merken gelijktijdig op de markt gebracht. Zowel Racer als NSR hebben deze aparte auto uitgebracht. Beide merken komen uit Italië.
Aangezien ik de modellen iets te prijzig vind voor op de racebaan, heb ik gekozen voor de uitvoering van NSR.



Van de Ford P68 van NSR zijn enkele kleurvarianten beschikbaar. Het is ook mogelijk een ongeverfde te nemen en deze zelf te voorzien van een kittig kleurtje. Mijn oog viel op de slotcar met referentienummer 1053. Dit is de P68 Limited Britisch Edition. Ik vraag me wel af wat er zo gelimiteerd aan is. In meerdere Spaanse racebaanwinkels stonden er stapels van deze auto te wachten op klanten. De prijs was daar ook hetzelfde als een ‘gewone’ uitvoering. Soms wordt op de verpakking vermeld hoeveel modellen er van een gelimiteerde serie worden gemaakt. Helaas ontbreekt deze informatie bij dit model.

Deze P68 wordt geleverd met de Shark 20K motor, dus 20.000 rpm bij 12 volt. De kleine motor is zijwaarts geplaatst. Verder geen bijzonderheden, want de auto is samengesteld met de beste materialen van NSR. Ook dit model heeft een subchassis voor de motor. Verder is het chassis aan de onderzijde heel vlak, en dat is altijd een goed teken. De auto ligt mede daardoor ook heel laag op de baan.

De gelimiteerde Britse editie is gemaakt in twee kleuren groen. De slotcar staat strak in de lak. Alleen op de deuren is het startnummer een beetje beschadigd. NSR is met dit model een stapje verder gegaan in de detaillering. Niet dat de auto is uitgevoerd met tierlantijntjes, maar de slotcar maakt wel de indruk een realistisch beeld te geven van het origineel. Ik denk dat NSR met dit model qua uitvoering een stapje verder is gegaan in vergelijking met de vorige modellen van het merk. Dat gezegd hebbende, weten we dat NSR vooral modellen maakt voor op de racebaan en niet voor in de vitrine.

De P68 oogt breed en laag. Twee karakteristieken waar wij slotracers van houden. De Mosler van NSR is ook laag en breed en nog steeds een van de snelste slotcars op de circuits. De slotcar ligt goed op de baan. Eigenlijk zoals alle auto’s van NSR. De auto is snel en gaat als een speer op mijn houten racebaan. Een zwaardere motor heeft dit model niet nodig op een thuisbaan.




Dit is een hele goede, snelle slotcar, maar vind je ‘m ook mooi? Ik vind het een plaatje en zal vele rondjes racen met dit model. De Ford GT40 MKIV en de Porsche 917, beiden van NSR, zijn interessante tegenstanders.

1 opmerking:

gerard zei

ik race al best veel met de ford p68 en idd het is een erg snel autotje div baan record heeft hij al staan in twente (zie blog twentrack) henk heeft er zijn baan record mee gereden maar er is nu een mosler op de markt die alles verslaat