Doorgaan naar hoofdcontent

NSR Ford P68

In 2010 is de Ford P68 door twee merken gelijktijdig op de markt gebracht. Zowel Racer als NSR hebben deze aparte auto uitgebracht. Beide merken komen uit Italië.
Aangezien ik de modellen iets te prijzig vind voor op de racebaan, heb ik gekozen voor de uitvoering van NSR.



Van de Ford P68 van NSR zijn enkele kleurvarianten beschikbaar. Het is ook mogelijk een ongeverfde te nemen en deze zelf te voorzien van een kittig kleurtje. Mijn oog viel op de slotcar met referentienummer 1053. Dit is de P68 Limited Britisch Edition. Ik vraag me wel af wat er zo gelimiteerd aan is. In meerdere Spaanse racebaanwinkels stonden er stapels van deze auto te wachten op klanten. De prijs was daar ook hetzelfde als een ‘gewone’ uitvoering. Soms wordt op de verpakking vermeld hoeveel modellen er van een gelimiteerde serie worden gemaakt. Helaas ontbreekt deze informatie bij dit model.

Deze P68 wordt geleverd met de Shark 20K motor, dus 20.000 rpm bij 12 volt. De kleine motor is zijwaarts geplaatst. Verder geen bijzonderheden, want de auto is samengesteld met de beste materialen van NSR. Ook dit model heeft een subchassis voor de motor. Verder is het chassis aan de onderzijde heel vlak, en dat is altijd een goed teken. De auto ligt mede daardoor ook heel laag op de baan.

De gelimiteerde Britse editie is gemaakt in twee kleuren groen. De slotcar staat strak in de lak. Alleen op de deuren is het startnummer een beetje beschadigd. NSR is met dit model een stapje verder gegaan in de detaillering. Niet dat de auto is uitgevoerd met tierlantijntjes, maar de slotcar maakt wel de indruk een realistisch beeld te geven van het origineel. Ik denk dat NSR met dit model qua uitvoering een stapje verder is gegaan in vergelijking met de vorige modellen van het merk. Dat gezegd hebbende, weten we dat NSR vooral modellen maakt voor op de racebaan en niet voor in de vitrine.

De P68 oogt breed en laag. Twee karakteristieken waar wij slotracers van houden. De Mosler van NSR is ook laag en breed en nog steeds een van de snelste slotcars op de circuits. De slotcar ligt goed op de baan. Eigenlijk zoals alle auto’s van NSR. De auto is snel en gaat als een speer op mijn houten racebaan. Een zwaardere motor heeft dit model niet nodig op een thuisbaan.




Dit is een hele goede, snelle slotcar, maar vind je ‘m ook mooi? Ik vind het een plaatje en zal vele rondjes racen met dit model. De Ford GT40 MKIV en de Porsche 917, beiden van NSR, zijn interessante tegenstanders.

Reacties

gerard zei…
ik race al best veel met de ford p68 en idd het is een erg snel autotje div baan record heeft hij al staan in twente (zie blog twentrack) henk heeft er zijn baan record mee gereden maar er is nu een mosler op de markt die alles verslaat

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…