Doorgaan naar hoofdcontent

Fusie SCX en Ninco?

Dat het met de slotraceafdeling van Ninco niet zo enorm goed gaat, hebben we kunnen waarnemen op de speelgoedbeurs van Nurnberg afgelopen week. De stand van Ninco was grotendeels gevuld met RC boten, auto's, vliegtuigen en helicopters. Spectaculair racebaannieuws was er niet. En dan helemaal te zwijgen over N-Digital. Het systeem, met een grote potentie als je het mij vraagt, is sinds de introductie niet of nauwelijks doorontwikkeld. Daar heb ik wel een theorie over, maar die is door het nieuws van vandaag eigenlijk achterhaald, of niet.

Eerst mijn theorie. Na de introductie van N-Digital lanceerde Slot.it het idee om een systeem te maken voor racebaanclubs. In Spanje moet Ninco het eigenlijk hebben van het clubracen en daardoor zag Ninco de bui al hangen. Het systeem van Ninco werd immers niet overgenomen door de vele racebaanclubs. Meer dan negentig procent van de clubcircuit betaat uit baandelen van Ninco. Dus dat is vreemd. Digitaal is de toekomst, dat is een vaststaand feit. Dus Ninco zag dat het eigen systeem faalde, en verwacht wellicht dat Slot.it wellicht beter zal scoren in het clubcircuit. Slot.it maakt het mogelijk dat de Ninco baanstukken gebruikt kunnen worden, met de sterk verbeterde techniek van, in de basis, het systeem van Scalextric (UK). Ninco voorzag volgens mij dat Slot.it een systeem brengt dat een combinatie mogelijk maakt van Scalextric Hornby en Ninco en eventuele anderen merken. De noodzakelijke eenheid van een digitaal systeem voor de racebaanwereld.
Als je me nog kan volgen... ik wil alleen maar zeggen dat Ninco wellicht de ontwikkeling van het digitale systeem heeft gestaakt, omdat men de slag toch niet zou winnen bij de racebaanclubs, en daardoor nooit marktleider zou worden. Wellicht, maar dat is koffiedikkijken, krijgen we in de toekomst een systeem dat in de basis het systeem van Scalextric is, maar dat ook, met een andere chip, ook gebruikt kan worden voor andere merken. Op deze manier is er een dominant systeem geboren.

Deze prachtige theorie valt misschien in het water, want het is mogelijk dat Ninco en SCX, een andere concurrent, gaan fuseren. In Spanje zijn deze twee merken aan de ene kant concurrenten maar aan de andere kant vullen ze elkaar aan. SCX is het grote merk voor de thuisbanen. Iedere puber behoort daar een racebaan te hebben, anders tel je niet mee. Zo'n thuis baan is vaak van SCX (al dan niet digitaal). Bij de clubs is zoals gezegd Ninco dominant. Als SCX het digitale systeem ook vaarwel zegt, dan...afijn laten we eerst maar zien wat de toekomst brengt, want, Catalaanse bronnen zeggen dat er een fusie tussen SCX en Ninco tot de mogelijkheden behoort. Mijn Catalaans is een beetje roestig, misschien dat een lezer meer info kan verstrekken.

Reacties

Firefighter zei…
Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben, maar volgens mij is de instap van Ninco in het digitale ook gewoon veel te laat geweest. Ninco was 1 van de laatste grote fabrikant die instapte. Daardoor heeft het volgens mij een hoop (digitale) racebaanklanten verloren aan Scalextric. Ninco is er daarvoor altijd prat op gegaan dat al hun spullen uitwisselbaar waren met ander merken. Op digitaal gebied hebben ze zich echter bewust buiten gesloten door te kiezen voor deadstrips ipv LED sensors
Steffer zei…
http://www.scxworldwide.com/ipb/index.php?showtopic=3948
Anoniem zei…
Als een fusie tussen SCX en Ninco door zou gaan zal ik dat niet erg vinden mits het tot gevolg heeft dat de modellen van Ninco het geluid van SCX krijgen. En Ninco gewoon modellen kan blijven ontwikkelen zoals de lightning serie. En er gewoon Mosslers op de markt blijven komen (vind die van NSR niet mooi).
Anoniem zei…
Back to Basic eigenlijk dan. Ninco is gestart door medewerkers die daarvoor bij SCX werkte.

Zou wel jammer zijn als daarmee een einde komt aan de Ninco-baanstukken vind ze toch prettig en van goede kwaliteit.

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.