Doorgaan naar hoofdcontent

Dream Slot Cars



Veertig jaar na de hype van Thingies besloot Ostorero deze hype nieuw leven in te blazen. We moeten concluderen dat dit is mislukt, maar dit heeft wel een bijzondere slotcar (schaal 1:32) opgeleverd: de ‘Nation’: the first Dreamslotcars.

Wat zijn Thingies? Thingies zijn fantasie auto’s voor de racebaan. De modellen hebben dus geen 1op1 voorbeeld en zijn meestal futuristisch of op zijn minst zeer gestroomlijnd. Eind jaren zestig waren deze modellen zeer populair.
Er zijn mensen die zeggen dat de Thingies dodelijk zijn geweest voor de populariteit van het slotracen aan het einde van de jaren zestig. De modellen werden steeds duurder, want er werden hogere eisen gesteld aan onderdelen. De hobby werd onbetaalbaar en daardoor nam de populariteit van het slotracen enorm af.

Het beste voorbeeld van een Thingie is de Manta Ray van Classic. Van dat model zijn meer dan 1 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Zoveel verkocht en toch is het een verzamelobject. De slotcars werden gebruikt en zijn in de vuilnisbak terecht gekomen. De les die wij hieruit kunnen leren is dat niet de gelimiteerde slotcars collectors’ items worden, maar juist gewone populaire modellen!

Het Italiaanse merk Ostorero introduceerde in 2008 een eigen Thingie. De Dreamslotcars zagen het levenslicht. Er is maar één type slotcar gemaakt, maar het model was in veel kleurvarianten verkrijgbaar. De auto’s werden gespoten in herkenbare kleuren van de landen. Er zijn tien verschillende kleurvarianten: Australië, Europa, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Japan, Spanje, VS en UK. Er is ook een kleurloos kapje, om je eigen kleurstelling te maken.




De presentatie van het de Dreamslotcar is bijzonder mooi. Een doorzichtig plastic doosje, maten 18 x 13 x 5 cm, met een papieren wikkel. In het doosje zit een schuimrubber matje waarop de slotcar vastgezet kan worden met een schroefje.

Ik heb (uiteraard) de Nederlandse uitvoering gekocht (inderdaad een beetje laat, bijna drie jaar na dato). Het lexan kapje is oranje gespoten. De cockpit is grijs gemaakt. De decals zijn niet aangebracht, dit mag de koper zelf doen.

Het chassis is van plastic, maar zeer flexibel. Ik heb nog nooit een slotcar in mijn handen gehad, dat zo gebogen kan worden.
De sleper is bevestigd aan een lange sleperarm. Het scharnierpunt van deze arm is achter de motor.
De motor en tandwielen zijn afkomstig van Slot.it. De (gele) motor telt 25.000 rpm. De pinion heeft 8 tanden en het kroonwiel telt 26 tanden. Een ongebruikelijke overbrenging.
De wielen zijn aan de kleine kant. De banden en velgen zijn door Ostorero zelf gemaakt.



Op de baan geven de banden meer grip dan ik had verwacht, maar zijn niet geschikt voor mijn houten racebaan. Vervanging door siliconen zijn niet mogelijk, vanwege de aparte maat van de velgen. De achterwielen kunnen natuurlijk wel vervangen worden, waardoor ieder type band gemonteerd kan worden als ze maar onder het kapje passen.
Het nut van de lange sleperarm ontgaat mij. De auto heeft daardoor de neiging te stuiteren. Door de arm vast te zetten met plakband is dit probleem opgelost. De auto weegt slecht 56 gram. Ter vergelijking, een Mosler van NSR weegt 81 gram.
Een beetje lood, niet veel, kan de sleper ook beter in het slot houden, waardoor er constant contact is met de baan. Net als een dragster kunnen de voorwielen dan omhoog komen.
Het lood is dus niet nodig om de auto in de baan te houden, want de wegligging is op zich goed.

Al met al rijdt deze slotcar niet super snel. De auto rijdt soepel, maar echt spectaculair is de Dreamslotcar niet. Dat zal de reden zijn dat dit type slotcar geen doorslaand succes is geworden.

Reacties

Marc Brevoord zei…
Wat een aparte auto zeg, vind em wel gaaf.
Nog nooit eerder gezien trouwens, maar dat is ook niet zo heel raar, ben nog niet zo gek lang met slotracen bezig.
Je zou wel verwachten dat het en snelle auto is, breed en laag.

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…