zaterdag 5 februari 2011

Dream Slot Cars



Veertig jaar na de hype van Thingies besloot Ostorero deze hype nieuw leven in te blazen. We moeten concluderen dat dit is mislukt, maar dit heeft wel een bijzondere slotcar (schaal 1:32) opgeleverd: de ‘Nation’: the first Dreamslotcars.

Wat zijn Thingies? Thingies zijn fantasie auto’s voor de racebaan. De modellen hebben dus geen 1op1 voorbeeld en zijn meestal futuristisch of op zijn minst zeer gestroomlijnd. Eind jaren zestig waren deze modellen zeer populair.
Er zijn mensen die zeggen dat de Thingies dodelijk zijn geweest voor de populariteit van het slotracen aan het einde van de jaren zestig. De modellen werden steeds duurder, want er werden hogere eisen gesteld aan onderdelen. De hobby werd onbetaalbaar en daardoor nam de populariteit van het slotracen enorm af.

Het beste voorbeeld van een Thingie is de Manta Ray van Classic. Van dat model zijn meer dan 1 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Zoveel verkocht en toch is het een verzamelobject. De slotcars werden gebruikt en zijn in de vuilnisbak terecht gekomen. De les die wij hieruit kunnen leren is dat niet de gelimiteerde slotcars collectors’ items worden, maar juist gewone populaire modellen!

Het Italiaanse merk Ostorero introduceerde in 2008 een eigen Thingie. De Dreamslotcars zagen het levenslicht. Er is maar één type slotcar gemaakt, maar het model was in veel kleurvarianten verkrijgbaar. De auto’s werden gespoten in herkenbare kleuren van de landen. Er zijn tien verschillende kleurvarianten: Australië, Europa, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Japan, Spanje, VS en UK. Er is ook een kleurloos kapje, om je eigen kleurstelling te maken.




De presentatie van het de Dreamslotcar is bijzonder mooi. Een doorzichtig plastic doosje, maten 18 x 13 x 5 cm, met een papieren wikkel. In het doosje zit een schuimrubber matje waarop de slotcar vastgezet kan worden met een schroefje.

Ik heb (uiteraard) de Nederlandse uitvoering gekocht (inderdaad een beetje laat, bijna drie jaar na dato). Het lexan kapje is oranje gespoten. De cockpit is grijs gemaakt. De decals zijn niet aangebracht, dit mag de koper zelf doen.

Het chassis is van plastic, maar zeer flexibel. Ik heb nog nooit een slotcar in mijn handen gehad, dat zo gebogen kan worden.
De sleper is bevestigd aan een lange sleperarm. Het scharnierpunt van deze arm is achter de motor.
De motor en tandwielen zijn afkomstig van Slot.it. De (gele) motor telt 25.000 rpm. De pinion heeft 8 tanden en het kroonwiel telt 26 tanden. Een ongebruikelijke overbrenging.
De wielen zijn aan de kleine kant. De banden en velgen zijn door Ostorero zelf gemaakt.



Op de baan geven de banden meer grip dan ik had verwacht, maar zijn niet geschikt voor mijn houten racebaan. Vervanging door siliconen zijn niet mogelijk, vanwege de aparte maat van de velgen. De achterwielen kunnen natuurlijk wel vervangen worden, waardoor ieder type band gemonteerd kan worden als ze maar onder het kapje passen.
Het nut van de lange sleperarm ontgaat mij. De auto heeft daardoor de neiging te stuiteren. Door de arm vast te zetten met plakband is dit probleem opgelost. De auto weegt slecht 56 gram. Ter vergelijking, een Mosler van NSR weegt 81 gram.
Een beetje lood, niet veel, kan de sleper ook beter in het slot houden, waardoor er constant contact is met de baan. Net als een dragster kunnen de voorwielen dan omhoog komen.
Het lood is dus niet nodig om de auto in de baan te houden, want de wegligging is op zich goed.

Al met al rijdt deze slotcar niet super snel. De auto rijdt soepel, maar echt spectaculair is de Dreamslotcar niet. Dat zal de reden zijn dat dit type slotcar geen doorslaand succes is geworden.

1 opmerking:

Marc Brevoord zei

Wat een aparte auto zeg, vind em wel gaaf.
Nog nooit eerder gezien trouwens, maar dat is ook niet zo heel raar, ben nog niet zo gek lang met slotracen bezig.
Je zou wel verwachten dat het en snelle auto is, breed en laag.