Doorgaan naar hoofdcontent

Xlot Ferrari F430



In 2008 kwamen de eerste twee modellen van Xlot op de markt. In september 2009 heb ik de Porsche 997 al getest. Ik was toen gematigd enthousiast. Na verloop van tijd kreeg ik steeds meer plezier in het racen en sleutelen aan het model van Xlot. Eind vorig jaar heb ik ook de Xlot Ferrari F430 aangeschaft. Wegens tijdgebrek had ik geen gelegenheid het model in het elkaar te zetten. Inmiddels is de kit gebouwd. De Ferrari F430 wordt namelijk in onderdelen geleverd. Er wordt gezegd dat Ninco niet de licentie had om het model kant-en-klaar te leveren.

In het kleine doosje waarop het model is bevestigd, zitten de onderdelen. Erg knap van het merk om al die losse onderdelen in het doosje te proppen. Naast de onderdelen zitten er nog twee handleidingen (chassis en aandrijving) bij. Die heb je zeker nodig als je niet een voorbeeld hebt. Ik heb het chassis van de Porsche gewoon nagebouwd.

Het bouwproces neemt zo'n anderhalf uur in beslag. Het gereedschap zit ook in het doosje, maar het is toch handiger als je echt gereedschap gebruikt. Ninco heeft dit dan ook in het assortiment opgenomen. Ik gebruik het gereedschap dat ik nodig had voor mijn Plafit modellen. Nu ik het toch over Plafit heb, het materiaal van dat merk is beter dan Xlot. Tijdens het bouwen verboog ik een onderdeel van het Xlot chassis zonder dat ik dit in de gaten had. Gelukkig kon ik het gewoon herstellen, maar de kwaliteit kan dus beter.



Het kapje zit strak in de 'lak'. De auto is zeer goed gedetailleerd. Ondanks het feit dat de spiegels flexibel zijn, is er toch een bij mij afgebroken en dat laat zich slecht herstellen. Eenmaal eraf, dan is het min of meer blijvend, want dan breekt het steeds weer af.

De bevestigingspunten voor het chassis zijn door Ninco scheef op het kapje geplakt. Foutje van de zaak, maar dit laat zich wel herstellen. Voorzichtig heb ik ze eraf gesneden en opnieuw (op de juiste hoogte) weer vastgeplakt.

Het tandwiel is van plastic en is lastig op de as aan te brengen. Dat vergt enige inventiviteit. De 'pro' tandwielen zijn wel van aluminium en kunnen met een schroefje worden vastgezet. Jammer dat Ninco bezuinigt op dit model door een plastic tandwiel mee te leveren.

De spoorbreedte van de Ferrari is iets breder dan de Porsche. Ook is de wielbasis langer bij de Ferrari. Ondanks dat hetzelfde (basis)chassis wordt gebruikt, heb je dus daadwerkelijk met twee verschillende modellen te maken.

De Xlotcars laten zich goed besturen. Het weggedrag is goed te controleren. Als je overstapt van een lichte 1:32 slotcar (zoals een NSR Mosler) naar een Xlot model dan is het wel even wennen. De Xlot auto lijkt dan log en loodzwaar te zijn. Dat is ook logisch, want de auto van Xlot is drie keer zo zwaar dan een 1:32 plastic slotcar.

Als je eenmaal aan het racen bent, dan vind je het snel 'lekker racen', dat garandeer ik jullie!

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…