donderdag 6 januari 2011

Xlot Ferrari F430



In 2008 kwamen de eerste twee modellen van Xlot op de markt. In september 2009 heb ik de Porsche 997 al getest. Ik was toen gematigd enthousiast. Na verloop van tijd kreeg ik steeds meer plezier in het racen en sleutelen aan het model van Xlot. Eind vorig jaar heb ik ook de Xlot Ferrari F430 aangeschaft. Wegens tijdgebrek had ik geen gelegenheid het model in het elkaar te zetten. Inmiddels is de kit gebouwd. De Ferrari F430 wordt namelijk in onderdelen geleverd. Er wordt gezegd dat Ninco niet de licentie had om het model kant-en-klaar te leveren.

In het kleine doosje waarop het model is bevestigd, zitten de onderdelen. Erg knap van het merk om al die losse onderdelen in het doosje te proppen. Naast de onderdelen zitten er nog twee handleidingen (chassis en aandrijving) bij. Die heb je zeker nodig als je niet een voorbeeld hebt. Ik heb het chassis van de Porsche gewoon nagebouwd.

Het bouwproces neemt zo'n anderhalf uur in beslag. Het gereedschap zit ook in het doosje, maar het is toch handiger als je echt gereedschap gebruikt. Ninco heeft dit dan ook in het assortiment opgenomen. Ik gebruik het gereedschap dat ik nodig had voor mijn Plafit modellen. Nu ik het toch over Plafit heb, het materiaal van dat merk is beter dan Xlot. Tijdens het bouwen verboog ik een onderdeel van het Xlot chassis zonder dat ik dit in de gaten had. Gelukkig kon ik het gewoon herstellen, maar de kwaliteit kan dus beter.



Het kapje zit strak in de 'lak'. De auto is zeer goed gedetailleerd. Ondanks het feit dat de spiegels flexibel zijn, is er toch een bij mij afgebroken en dat laat zich slecht herstellen. Eenmaal eraf, dan is het min of meer blijvend, want dan breekt het steeds weer af.

De bevestigingspunten voor het chassis zijn door Ninco scheef op het kapje geplakt. Foutje van de zaak, maar dit laat zich wel herstellen. Voorzichtig heb ik ze eraf gesneden en opnieuw (op de juiste hoogte) weer vastgeplakt.

Het tandwiel is van plastic en is lastig op de as aan te brengen. Dat vergt enige inventiviteit. De 'pro' tandwielen zijn wel van aluminium en kunnen met een schroefje worden vastgezet. Jammer dat Ninco bezuinigt op dit model door een plastic tandwiel mee te leveren.

De spoorbreedte van de Ferrari is iets breder dan de Porsche. Ook is de wielbasis langer bij de Ferrari. Ondanks dat hetzelfde (basis)chassis wordt gebruikt, heb je dus daadwerkelijk met twee verschillende modellen te maken.

De Xlotcars laten zich goed besturen. Het weggedrag is goed te controleren. Als je overstapt van een lichte 1:32 slotcar (zoals een NSR Mosler) naar een Xlot model dan is het wel even wennen. De Xlot auto lijkt dan log en loodzwaar te zijn. Dat is ook logisch, want de auto van Xlot is drie keer zo zwaar dan een 1:32 plastic slotcar.

Als je eenmaal aan het racen bent, dan vind je het snel 'lekker racen', dat garandeer ik jullie!

Geen opmerkingen: