Doorgaan naar hoofdcontent

Wedstrijden

Baantellers, rondetellers of tijdwaarnemingssystemen zijn er volop. Hierover staat op deze website een apart artikel. Met zo'n systeem krijg je een betrouwbare uitslag en geeft het meer mogelijkheden. Als je de rondetijden registreert kun je vooraf een kwalificatie organiseren en daar punten voor geven. Ook kun je overwegen om een punt te geven voor de snelste ronde tijdens de race.



Als je met een paar man een wedstrijd wilt organiseren, kun je ook een competitie opzetten als je geen rondeteller hebt. Je kunt dan een wedstrijd met een tijdslimiet houden. Een stopwatch, alarmklok, kookwekker of zelfs tijdschakelaar is dan voldoende. De racers en de inzetters weten heel goed wie de race uiteindelijk heeft gewonnen. Daar heb je geen geavanceerde apparatuur voor nodig. Behalve bij het digitaal slotracen, dan is het ondoenlijk om bij te houden wie voorop ligt als er meer dan twee slotracers zijn.

Er wordt mij vaak gevraagd of mijn thuisbaan wel 'eerlijk' is. Men doelt dan op de spoorlengte. Vroeger leerde je dat je altijd een brug in je racebaan moest hebben om een 'eerlijke' racebaan te hebben. Inderdaad, met een brug, een kruising of kruisingen (baanwissels) kun je gelijke spoorlengte creëren. Een gelijkvloerse kruising levert altijd erg veel schade op en is niet erg realistisch. De andere kruisingen, waar je naar de andere baan wordt geleid, zijn realistischer, maar worden door veel racers onprettig gevonden omdat botsingen schade veroorzaken.

Als ik over de baanlengte wordt aangesproken, leg ik altijd uit dat gelijke spoorlengte niet nodig is. Hoe het circuit er ook uitziet, je zult altijd een sneller spoor hebben. Er is dus altijd een sneller spoor. Bovendien wordt het verschil in baanlengte opgeheven door het competitiesysteem. Als je er voor zorgt dat alle deelnemers tegen elkaar racen in beide banen is het probleem opgelost. Een race gaat dan over een aantal manches.

Iedere slotracer rijdt graag met zijn eigen auto. Natuurlijk is het leuk om te zien of jij je auto sneller is dan die van je concurrent, maar dat zegt niet over je eigen racecapaciteiten. De oplossing is om twee gelijkwaardige auto's uit te zoeken en die in een vaste baan te houden. Door volgens het systeem te racen wordt dan niet alleen het verschil van baanlengte te niet gedaan, maar ook het verschil in kwaliteit van de auto is van geen belang.

Als je snelheid in het racespel wilt houden, en je hebt vier of meer deelnemers, is het handig ervoor te zorgen dat de degene die niet racet als inzetter een beurt heeft. Bij het crashen van een auto kan de inzetter (ook baancommissaris genoemd) snel reageren en de auto in de baan zetten. Het terugplaatsen van de auto in de baan door de slotracer zelf is vaak niet mogelijk omdat de racers elkaar dan in de weg lopen.

Sommigen kiezen ervoor om zonder baancommissarissen te racen en daarom een auto die uit het spoor is niet meer terug te zetten. Bij een analoge wedstrijd ben je dan snel klaar, want de ander is dan automatisch de winnaar. Je hoeft dan alleen nog maar bepalen wat het moment van glorie is. De racer die nog in het spoor is moet zijn ronde afmaken, de wedstrijd uitrijden of wordt geacht de winnaar te zijn direct na het verlaten van de baan van de tegenstander. Dus van de baan is einde race. Bij een digitale race is dit een uitstekende manier. Iedereen kan tenslotte meedoen en er blijven (hopelijk) aan het einde van de race meer dan 1 deelnemer over.

Zoals gezegd kun je met een goed tijdregistratiesysteem meer doen dan alleen de winnaar bepalen. Het is natuurlijk mogelijk om het aantal ronden te registreren. Van de deelnemers wordt dus niet alleen winst of verlies bijgehouden, maar ook het aantal ronden dat de deelnemers in de betreffende manche hebben afgelegd. Door deze aan het einde van de race op te tellen weet je wie de echte winnaar is, omdat dit de snelste is geweest. Het verschil kan natuurlijk minder dan een ronde zijn, en dat heb je op deze manier niet vastgelegd. Dit kun je wel doen door de baanstukken oplopend te nummeren. Je noteert dan niet alleen het aantal ronden, bijvoorbeeld 20, maar ook het aantal baanstukken zover de racer is gekomen.

Voorwaarde is wel dat je racet met een 'stop-and-go' box die ervoor zorgt dat de stroom aan het einde van de race van de baan gaat. De auto komt dan tot stilstand op een baanstuk, het nummer noteer je dan achter het aantal ronden. Aan het einde van de avond tel je het aantal ronden en baanstukken bij elkaar op, bijvoorbeeld 90 ronden, 84 baanstukken. Als je baan dan uit 40 baanstukken bestaat, zijn 84 baanstukken dus 2 ronden en 4 baanstukken. Bij dit voorbeeld heeft een racer dus 92 ronden en 4 baanstukken gereden. Als je dit van alle racers doe kun je dus op het baanstuk nauwkeurig de winnaar bepalen.



Racesysteem JeeWee: Bonus-malussysteem
Je kent het systeem van uit de verzekeringsbranche. Het bonus-malussysteem beloont schadevrije rijders en straft schaderijdende slotracers.

Alle racers rijden tegen elkaar in zowel de binnen als buitenbaan. Als je dan met drie personen bent, moeten er zes heats worden afgelegd voordat de winnaar bekend is.

Wij racen bijvoorbeeld 30 ronden per heat. De winnaar krijgt uiteraard 30 ronden op de scorekaart en de andere het aantal ronden dat hij heeft afgelegd.

Degene die in de heat de snelste ronde rijdt, krijgt een extra punt (een extra ronde). Maar als je crasht, krijg je een penalty ronde toegekend (1 ronde per crash). Als er een crash is stoppen de racers, zetten de auto rustig in de baan en gaan weer verder. Als alle heats zijn opgeteld, komt de uiteindelijke winnaar naar boven.


Samengevat (uitgaan van drie racers):

- Race 30 ronden

- Raceleider is degene die niet racet

- Crash = stop

- Raceleider telt crashes

- Raceleider geeft herstart teken

- Snelste ronde per heat levert bonuspunt op

- Per crash een punt (ronde) straf


Digitaal racen
Bij het digitaal racen zoeken veel racers naar een oplossing om ook zonder inzetters een eerlijke competitie te organiseren. Ik heb voor mijn situatie een bevredigende oplossing gevonden. Mijn racebaan City Racing was zo ontworpen dat vier racers zelf hun auto terug in de baan konden zetten. Een auto die naast de baan is gekomen, wordt door de slotracer zelf opgepakt en op een speciaal baanstuk geplaatst. Vanaf daar kan de race worden vervolgd. Het is een soort 'drop zone', zoals golfers dat kennen.
In Spanje heb ik een mooie variant gezien. De vriendenclub Bourbonslot gaat een stapje verder want de racers krijgen een tijdstraf opgelegd. Als een auto uit de baan vliegt, drukt de slotracer zelf op een knop waarbij zijn persoonlijke startlicht op rood springt. De racer heeft dan 40 seconden om de auto op te pakken en te plaatsen in de pitstraat. Na 40 seconden springt het licht op groen en mag de auto zijn weg vervolgen. Het is een 'gentleman's agreement', want het is manipuleerbaar immers de auto wordt niet zonder stroom gezet. Het systeem is gericht op eerlijkheid en sportiviteit van de deelnemers. Deze manier van racen werkt natuurlijk niet als je korte races organiseert. Het is het ideale systeem voor langeafstandsraces. Dit systeem dat bedacht is om digitaal te racen bij gebrek aan inzetters, kan vanzelfsprekend ook worden toegepast bij het klassieke, analoge racen.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.