woensdag 26 januari 2011

A tribute to Racebaanweblog

Bijna vijf jaar (van 2003 tot 2008) lang was Racebaanweblog.nl de beste weblog over slotracen ter wereld!

Dat het einde van deze legendarische site naderde was voor mij de aanleiding om op 20 juni 2008 het volgende verhaal te schrijven, dat op Racebaanweblog gepubliceerd werd. Ik heb dit stuk weer uit de archieven gehaald, omdat ik 'nieuwe' slotracers en lezers wil laten kennis maken met de sfeer van Racebaanweblog.nl.

Racebaanweblog - The story so far door uw gastweblogger JeeWee

Het eerste bericht werd op 9 november 2003 geplaatst: Dit is de eerse post en dus de start van Damduins racebaanweblogdinges. Spelfouten zijn voorbehouden! Vooralsnog is dit een test. Als alles een beetje meezit, kun je hier lezen wat ik meemaak in (thuis)racebaanland. Slotracen is a way of living. Daarnaast verklaart waarschijnlijk 99,9 Procent van de 17 mln (zijn het er al zoveel, of waren het er een miljoen minder?) Medelanders ons slotracers voor gek. En dat is natuurlijk ook wel terecht.

Al snel worden de vrienden genoemd, ik citeer Damduin (10 november): Zo he! Die G van Racebaan.com spot nieuwe sites sneller dan ie kan racen!. 1 dag oud en nu al op racebaan.com. In een later stadium worden Finger2, Flits en Herman Gootsteen veelvuldig genoemd.

Damduin is ook altijd erg duidelijk geweest over het 'link-beleid': Natuurlijk zijn er nu al diverse requests binnengekomen met de vraag of er misschien een link kan worden geplaatst naar dees of gene pagina dan wel site. Het moge duidelijk zijn dat wij van ERWEEDEE zelf bepalen of er een link komt en wanneer er een link komt.

Damduin staat altijd voor je klaar om zijn mening te geven (17 november 2003): Er wordt mij vaak verweten dat ik iets tegen Fly heb. En dat is terecht, want dat heb ik. Kk ben nog steeds van mening dat Fly vaker een wanproduct produceert dan andere gelijkwaardige producenten (kromme assen, losschiettende motorassen, niet draaiende voorwielen). Ze kondigen auto's auto's aan die niet of pas 3 jaar later geleverd worden. Rijden met een Fly zo uit de doos is nagenoeg onmogelijk (uitzonderingen: Joest Porsche en naar verluidt ook de nieuw GT40). Gelimiteerde oplages zo ver doorvoeren dat er eigenlijk geen normale modellen meer zijn. Een tweede merk (GB track) opvoeren om de prijs van Fly nog verder om hoog draaien enz. enz.
Dus ja ik heb iets tegen Fly en als ik de kans krijg rijd ik er graag eentje aan gort!

De eerste Racebaanweblogdinges film kon ook niet uitblijven:"Do FLY's fly? Een Racebaanweblog Slotmovie archief kwam pas later.

Soms, niet al te vaak, kwam Damduin met nuttige opmerkingen (19 november 2003): De negatieve geluiden hebben met name betrekking op het feit dat het systeem met baanwissels werkt. Baanwissels zijn vele slotracers een doorn in oog. En dat is raar. Wanneer we de vergelijking maken met de realiteit maken dan is daar natuurlijk eerst het slot en het schoentje die sowieso niet kloppen. Maar als we dat vergeten, wat klopt er dan niet aan een baanwissel in het SCX Digital Systeem. De ouderwetse baanwissels forceerde je naar een andere baan, maar nu heb je de keus. Stel de volgende situaties door: Blijf ik in mijn baan achter mijn voorganger en probeer ik nog een stuk dichterbij te komen, of probeer ik hem in de volgende bocht in te halen in de andere baan. Wellicht denkt je voorganger hetzelfde en kiest hij ook voor de andere baan, ben jij snel genoeg om je keuze ongedaan te maken. Je rijdt naast elkaar, ga je switchen of toch maar rechtdoor, om een crash te voorkomen. Tot nu toe lijken mij deze situaties de realiteit meer te benaderen dan het huidige systeem waarin je naast elkaar blijft rijden!.

Verslagen over de Donderdag Avond Race Club mochten natuurlijk niet ontbreken. Vaak kon je zoiets als dit teruglezen in de berichten: Deze race verliep voor uw Weblogger op zijn zachtst gezegd dramatisch...Frits FLITS won de race overtuigend. Gastheer G. moest zijn gelijk altijd afdwingen: Onder druk van de dreiging met advocaat Moskofiets sommeert Gastheer G mij zojuist een rectificatie te plaatsen. Blijkbaar is mijn geheugen ook aangetast door de RSI, want Gastheer G heeft vorige week toevallig ook een wedstrijdje gewonnen.

Een willekeurig citaat, doe ermee wat je wilt: Rukken staat tot sex als solo-racen tot "Eruit is Eruit".......

Op 14 maart 2004 werd de Harde Plasser top5 geintroduceerd: De Harde Plasser Top 5. Het is de bedoeling dat het een dynamische top 5 wordt, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de input. Dus komt u een een goede foto tegen op het internet, of heeft u zelf de ultieme harde plasser foto gemaakt, mail deze dan!

Over MotoGP was Damduin ook niet echt te spreken (21 juni 2004): Vanaf hier de waarschuwing: koop geen Scalextric motor(en) als je niet een absolute MOTOGP fan bent. Ben je geen fan, koop dan gewoon een slotcar met 4 wielen. Ik heb van zoveel kanten negatieve reacties gehoord, das niet normaal meer.... Gastheer G. deed er nog een schepje bovenop: Gastheer G. schrijft: rijden met deze MotoGP's is: "Truttiger dan Borduren!"* * Quote: 'Damduin' 1999 op het Racebaanforum.

Op 31 augustus 2004 is GastheerG toegevoegd als blogger bij het racebaanweblog.

'Onder de Loep' was een rubriek om website te bespreken. Er werden heuse schoolse cijfers gegeven. Zoals de rapportcijfers van de weblogger zelf, werden er weinig voldoendes gehaald. De rubriek 'Slot of Fame' was in de begintijd van de weblog ook een leuk onderwerp waarover men kon bakkeleien.
Een regelmatig terugkerend onderwerp was het bijwerken van slotrace.pagina.nl. De site is onder de kritiek bezweken. De site Slotrace4u werd van plagiaat beschuldigd en verdween ook uit het racebaanwereldje. Enkele sites kregen het label 'Fuck.it'. Na protesten werd een meer positieve houding aangenomen, met als gevolg de banner 'Racebaanweblog Approved'.

De leden van de DARC gingen ook regelmatig op schoolreisje, bijvoorbeeld naar Slotmania: 1 Flits - 331 foto's, 2 Finger 2 - 178 foto's, 3 Gastheer G - 136 foto's, 4 Damduin - 101 foto's.

Gastheer G. (toen nog Mr. Racebaan.com) stond even stil bij de eerste verjaardag van de weblog: Twee maanden geleden bestond mijn eigen site (bij de start nog Gerard's Racbaanpraatje) 5 jaar! Natuurlijk is dat zuur als niemand daar aan denkt. Geen bloemstukken, zakjes bananenschuimpjes, flessen champagne (whisky mag ook), zelf gebreide sleepcontacten, thaise massages (zuid oost Gronings mag ook), sm smsjes, pakken patent bloem of gewoon patente bloemen! Zelfs geen mailtje. Dodelijk voor de motivatie! Om te voorkomen dat Damduin ook zo'n dipje krijgt wil ik natuurlijk WEL even stil staan bij de eerste verjaardag van deze weblog.

Het jaar 2005 begon goed: We zijn genomineerd voor een Dutch Bloggie...in de categorie 'Meest originele weblog'. Daarvoor dank aan jullie RacebaanWeblogDieHards voor het uitbrengen van jullie stem in de eerste nominatie ronde...Nog even voor de juryleden: origineel zijn we natuurlijk wel en zullen we ook altijd blijven (Ja hoor!). Want niemand anders zou het in zijn hoofd halen om dagelijks over racebanen en slotracen te schrijven!
En natuurlijk was Racebaanweblog trendsetter, kijk maar hoeveel weblogs er nu zijn over slotracen, helaas zijn ze niet allemaal zo actief zoals Racebaanweblog dit is geweest.

In 2005 gebeurde er erg veel. Op 12 januari 2005 is de URL www.racebaanweblog.nl in de lucht gegaan. Daarvoor had Damduin een account bij XS4All.
Vanaf 21 januari wisselt de DARC de locatie af; de ene week bij Flitsz de ander bij Gastheer G., waar Parkzoom werd afgebroken en een rallybaan gebouwd. Bij Flitsz werd ook een rallybaan gebouwd.

In maart van dat jaar werd Bouwe aan het blogteam toegevoegd. De bouw van zijn 'Speed-Chaserz' kon op de blog worden gevolgd. Helaas is Bouwe veel te vroeg overleden.

Racebaanweblog staat naast de goede foto's, leuke spots, grappige opmerkingen en nog veel meer ook bekend om de reacties. Het beleid: Reacties die anoniem worden geplaatst en in de categorie stemmingmakerij zitten worden verwijderd. Wie het daar niet mee eens is kan nu een reactiez geven. Ben het er wel mee eens mag je natuurlijk ook een reactiez geven. Weet je nog niet wat je weet is je reactiez ook welkom!
De Chat-functie (vanaf 14 november 2005) is nooit echt van de grond gekomen, voorzover ik weet.

Het racebaanjaar 2006 begon met verslagen van een slotrally evenement (RAR meets DARC) gevold door de racebaanforumrace. Later in het jaar gingen de racers in training voor een 24-uursrace. Men had beter een uurtje langer kunnen trainen want 'door technische problemen en een meer dan honderd 'track' calls (stroom onderbreken vanwege grote crash of auto onbereikbaar voor een marshall) liep de 24 uur van Diepenbeek een uurtje uit!'
In de zomer van 2006 konden we zien dat Kroatie geen racebaanland is en liep Flitsz Pamela Anderson tegen het lijf (er vielen geen gewonden). Flitsz werd op Blogcursus gestuurd, maar het is niet bekend of hij zijn certificaat heeft behaald. Het hangt in ieder geval niet te pronken in zijn garage.

Aan het einde van het jaar had ook Klikogreen zijn intrede gedaan als blogger bij de site: En na een lange, intensieve en zeer(zenuw)slopende sollicitatie procedure met directeur Damduin en de andere directeuren van Darc zijn we nader tot elkaar gekomen. Vooral de financiele verwachtingen van beide zijden leverden nogal wat problemen op. Maar... we zijn er uit!

Op 25 november 2006 overleed Bouwe van der Zee.

In 2007 werd er toch weer pret gemaakt: Onze sterreporter Gerard Geit maakte deze reportage vanuit een tot studiootje omgebouwde plaggenhut ergens in de buurt van Col Du DARC! In de reportage beelden van "From Paris to DARC" en een interview met Frits de Roois!

Gastheer G. deed verslag van de verrichtingen van Damduin en Finger2 bij het Otoclubje in Diepenbeek. De jaarlijkse forumrace werd daar verreden.

Er werd in februari 2007 werd melding gemaakt van een echte crisis. De donderdagavonden werden vergaderavonden. De groep van 4 stond als groep onder druk. Lange tijd bestond de angst dat er een definitieve scheuring zou ontstaan in de DARC vriendenclub. De mannen stonden voor een zelfgekozen keuze; digitaal of hout.
Ninco Digitaal en SCX werden getest, gewogen en te licht bevonden. De heren besloten in hun wijsheid te gaan voor een driebaans houten racebaan.

In maart 2007 werden de mannen uitgenodigd bij Model Track Race Club Wormer. Inmiddels waren de Blogger Labels uitgevonden en kreeg dit onderwerp het label 'Darc on tour'.

Voor de zomer werd vastgelegd voor het nageslacht dat Curacao geen racebaanland is en werd Jolie geboren. Damduin werd wederom vader.

Er werd een logo ontworpen om als team 'Dutch Tabletop Racing' mee te doen aan de 24 uur van Diepenbeek. Tussen door had het gezelschap tijd gemaakt om een houten racebaan te bouwen. Vele juni avonden werden aan dit project besteed. Er werd vooral met beeldmateriaal verslag gedaan. Naarst foto's werden steeds vaker korte filmpjes gemaakt om verslag te doen, zo ook van de 24 uursrace.



Na de zomer haalde de weblog zelfs de Panorama: Een voor racebaandocumentatieverzamelaars (Briljant scrabbelwoord) unieke Panaroma, want uw Racebaanweblog is verkozen tot Weblog van de week. Natuurlijk gaat het u om deze ene pagina, maar als bonus krijgt u ook nog ene Fatima de Morerororo van Mora en daar de zus van.....

In oktober was de houten racebaan klaar.

Op 11 oktober 2007 schrijft Damduin het volgende: Het is stil hier en zolang is het hier nog nooit stil geweest. Er zijn natuurlijk redenen voor. Gastgeer G. heeft het drukker dan ooit. Ik zit zelf ook niet stil. Finger 2 zijn uitnodiging om hier te komen bloggen staat nog open. Kliko is druk op hyves en in zijn nieuwe studio, Bouwe is niet meer (en wat missen we hem!).En Flitsz heeft net een hele mooie nieuwe auto, dus die ziet zijn pc ook niet meer...En het is niet alleen hier stil...ook op Racebaan.com en RacebaanInfo gebeurd weinig. Dus ook in het "wereldje" is het rustig....we zitten bijna op 1500! posts en daar heeft van alles tussen gezeten. Van serieus tot totaal onzinnig. Sjonge ik heb wat afgelachen hier....maar ik heb idd overwogen om de stekker eruit te trekken....maar dat doe ik niet want dit blijft toch een geweldig communicatie-middel om je racebaanhobby-belevenissen te uiten.

Frank103 werd als vers bloed nog aangetrokken, maar ook hij kon niet verhelpen dat het steeds stiller werd op de weblog. En dat is heel erg jammer. Vooral als je het jaaroverzicht 2007 van GastheerG. bekijkt, dan zie je hoe leuk het slotracen met vrienden is en dan blijft dit 'toch een geweldig communicatie-middel om je racebaanhobby-belevenissen te uiten'!

Op 31 juli 2008 viel het doek definitief.
Damduin: Heren en enkele dames,
de rek is eruit. Ik stop er mee. De opzeggingsbrief zit op de bus richting de provider. Racebaanweblog zal in de lucht blijven tot en met 26 oktober 2008 en wellicht wordt er door een van mijn medebloggers of mijzelf nog wat gepost, maar veel zal dat niet zijn vermoed ik.

Het 5 jarig jubileum (9-nov-2008) gaan we dus niet halen, maar dat was ook geen streven, dus dat scheelt. Ik wil alle bezoekers bedanken voor hun bezoek (sterkte tekst!) en voor hun reactiez. Vanmorgen ging ik nog even door de statistieken en zelfs op deze warme dagen komen er nog gemiddeld 100 unieke bezoekers kijken of er nu eindelijk weer wat gepost is. Gelukkig valt er vandaag weer wat te lezen :-)

Stop ik met slotracen?....neuh dat niet. Ik zal Flits en Van L. nog wel blijven lastig vallen. En we hebben altijd Fauto.nl nog. Wie weet wat ik daar nog ga posten, ik weet het in ieder geval zelf niet. Van L (aka Finger 2) en ik heb ook nog het plan opgevat om de 24-uren van Diepenbeek met een bezoekje te vereren, maar ook dat is niet zeker....zoals niets zeker is, behalve dan het in de avond donker wordt (al denken ze daar in het noorden van Europa weer anders over, maar dit geheel terzijde!).
Heren en die enkele dame. De garoeten! Later. Cheers!
Damduin


Damduin, Finger 2, Flits, Gastheer G. en anderen blogger van Racebaanweblog.nl, Bedankt! Jullie waren trendzetters, wij zijn slechts trendvolgers.

10 opmerkingen:

FRANK103 zei

Ja, dat was toen. Maar nu GG weer een echt racecircuit aan het bouwen is met wijnranken en bomen (om zijn racefiets aan te hangen?) is er natuurlijk zomaar weer ruimte voor een nieuwe DARC en racebaanweblogdinges!

Gerard van Dongen zei

Nieuwe rbblog?
Ik geniet vooral van het multihobbyen.
Zo een stuk fietsen, daarna een glaasje whiksy en dan naar de racebaan met een muziekje op en van het resultaat foto's maken.

Neemt niet weg dat de racebaanweblogperiode wel een hele leuke was. Overigens ga ik er vanuit dat als m'n nieuwe baan een beetje op orde is we een feestje gaan houden :-)

Helaas zonder Bouwe en in mijn nieuwe knutseldinges denk ik daar regelmatig aan. Met een brok in m'n keel.

Mooi stuk JeeWee! THNX!

Jacko zei

Leuk JeeWee! In dat duistere verleden heb ik ook nog eens wat geschreven voor Racebaanweblogdinges. Iets met een wwdstrijd met als prijs een heus truttig tegeltje

Winnende leus: "de spanning gaat pas naar de lage kant als het slotracemotortje is verbrand!"

Waren iets van 200+ reactiez optoenertijd.

26 november is ook voor mij een bijzondere dag. Heb Bouwe maar 1 keer ontmoet, bij 't Kasje, maar dat was al een briljante ontmoeting. Feitelijk is hij de eerste "digitale" vriend die ik had want we hebben heel wat afgemaild en zo. Moet voor jullie, die hem veel beter kenden, nog ingrijpender zijn geweest die 26ste.

Toch erg fijn om dit eens terug te lezen. Keep up the good works JeeWee!!

slotcar2000 zei

OOk ik heb destijds veelvuldig de blogs gelezen.
Met een brok in de keel lees ik over Bouwe.
Ik heb hem persoonlijk niet gekend maar vond zijn blog erg leuk.
Die tijden haal je niet terug maar het is zeker leuk om op terug te kijken.
Dat er dan ook weer mensen als Gerard een eigen baan opbouwen doet goed.

Leuk stuk Jeewee, nee... een goed stuk waardoor je weer even terug in de tijd gaat, die goeie oude tijd.

Finger2 zei

Ik leen even wat tekst van Damduin.
"Briljant"-stukje. De beelden en belevenissen kwamen in een Flitsz voorbij. Tuurlijk is Bouwe een gemis. Ben nog op de begrafenis gewenst met leden van DARC en dat heeft ook een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Maar wat voorbij is is voorbij en is verschikkelijk leuk om daar over oude koeien uit de slot te halen. Maar DARC is niet dood maar leeft. Wel in een andere samenstelling maar nog wel met twee DieHards tw. Flitsz en Mijzelf. De sfeer is anders maar nog steeds verschrikkelijk leuk met het nodige geouwehooer. De avond wordt altijd en steevast afgesloten met een potje Eruit is Eruit!

Herman Gootsteen zei

Er valt een traan op mijn smartphone!

Flitsz zei

Herman Gootsteen???
Waar konden wij die ook alweer van?
Niks geen sentiment ben blij dat het over is..Ik zou het niet meer trekken heren. Al die drank en minimaal een uur of 2 naar je bed en dan gewoon weer om 7 uur het wekkertje.
En jullie hebben makkelijk praten ik zit nog steeds elke week opgescheept met F2.
Nee Ik zou er niet meer aan moeten denken.

Nou ja, heel even dan.

Erg Leuk Jee Wee!

Damduin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Damduin zei

haha Lol vorige bericht!!!

Tsjonge wat een goede samenvatting van de grootste onzin ever :-)

JeeWee bedankt voor deze erg treffende terugblik. Hier is maar een woord: [met brok in keel] BRILJANT!!!

Cheers,
Damduin

Flitsz zei

He
Nog meer onbekende.
Damdam hoestie?