Doorgaan naar hoofdcontent

Scaleauto Porsche 911

Door Klaas Bos werd ik geattendeerd op de kwaliteit van de slotcars van Scaleauto. Nieuwsgierig geworden heb ik de Porsche 911 GT3 Cup Penthouse (referentienummer SC7003) aangeschaft. De auto is niet nieuw, want deze is op de markt gekomen in het eerste kwartaal van 2010. Dit is mijn (rij)impressie.



Als je slotcars op schaal 1:24 koopt dan ben je snel zo’n 90 tot 100 Euro kwijt. Dat is een behoorlijk bedrag. Dan mag je kwaliteit verwachten. Scaleauto maakt deze verwachting absoluut waard. Zo uit de verpakking rijdt de auto goed. Wel is het zaak de schroefjes even aan te draaien, want anders gebeuren er ongelukken.

De Porsche 911 van Scaleauto heeft een lengte van 188 mm. De hoogte is 5 cm en de breedte bijna 7,5 cm. Het gewicht is 193 gram.

De motor is het standaard type SC-011. Een motor die je ook voor 1:32 slotcars kunt gebruiken. De motor telt 23.800 rpm bij 12 volt. De motor is in een anglewinder positie geplaatst op het chassis. De tandwiel verhouding is 10:44.

Het chassis is gemaakt door de Spaanse firma MSC. Het materiaal is roestvrij staal. Het chassis heeft een dikte van 15 mm. Het is vlak en omdat het rechthoekige chassis dicht op de baan ligt, is het zwaartepunt ideaal laag. Dit garandeert een goede wegligging.
Het chassis is eenvoudig van opzet. Het heeft bijvoorbeeld geen vering.




De bevestiging van het kapje is standaard, d.m.v. een H-drager. Het kapje is mooi uitgevoerd. Het is een lust voor het oog om een dergelijke grote slotcar in je handen te hebben. Een 1:32 model valt erbij het niet, als je zo'n reus ziet.

De Porsche 911 van Scaleauto rijdt erg 'lekker'. De wegligging is ook heel goed. Op mijn houten racebaan moet ik eigenlijk andere banden hebben. Standaard is deze slotcar voorzien van harde rubbere banden. Ik heb zachte nodig, of siliconen. Met de harde banden is het een 100% rally auto. Het model glijdt fantastisch door de bochten. Als je daar rekening mee houdt, kun je er goed mee rijden.
Op de plastic baan van bijvoorbeeld Carrera zal deze auto voldoende grip hebben.

Door de ongecompliceerdheid van het chassis kun je snel de baan op met deze auto. Uitlijnen is het enige dat je hoeft te doen (een hele leuke klus overigens) om de auto nog beter te maken.

Ik ben zeer te spreken over de combinatie van eenvoud van het chassis en het fraaie uiterlijk van het kapje. Daarnaast rijdt dit model ook nog eens goed. Met andere woorden: dit is een prima slotcar en je krijgt waar voor zijn geld.




Het is 'gevaarlijk' om adviezen te geven. Toch durf ik het nu aan.
De Porsche 911 van Scaleauto wil ik vooral aanraden aan mensen die een racebaan van Carrera hebben en die de logge 1:24 modellen van Carrera zat zijn. Ik garandeer dat je met deze Porsche meer raceplezier zult beleven dan met het 1:24 model van Carrera. Je hebt dan geen verlichting, dat biedt Carrera wel.

Scaleauto kondigde op de speelgoedbeurs in 2010 een BMW M3 GRT GT2 aan. Dit model is nog niet op de markt verschenen. Laten we hopen dat Scaleauto een rijdend exemplaar op de beurs van 2011 toont. Deze Porsche van Scaleauto snakt naar een speelkameraad. Of verbeeld ik me dat?

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…