Doorgaan naar hoofdcontent

Rijles voor slotracers

Racen is een psychologisch spelletje. Houd je zenuwen in bedwang. Veel racers denken dat een race beslist wordt in de eerste bocht. Het komt vaak voor dat 1 of meer racers er al bij de eerst bocht zijn uitgevlogen. Het is verstandig om voorzichtig van start te gaan. De race wordt ook niet gewonnen in de eerste drie ronden. Het is zaak geconcentreerd te beginnen. Laat het maken van fouten over aan de andere deelnemers van de wedstrijd.



Blijf in de baan. Je verliest veel tijd als je auto uit de baan is gevlogen. Door van de baan te raken loop je achterstand op, die je op de baan moet goed zien te maken. Probeer de tegenstanders niet uit de baan te duwen. Het is zeer verleidelijk om in de binnenbocht je tegenstander een duw te geven, maar de meeste racers sneuvelen bij een dergelijke poging zelf in de vangrail.

Volg je eigen strategie. Zo doet men dat ook in de Formule-1. Probeer je te concentreren op je eigen race. Je racet het snelste als je in een bepaald ritme kunt volhouden. Let niet op fouten die door anderen worden gemaakt. Luister vooral niet naar commentaar van andere racers. Geoefende racers proberen snelle tegenstanders uit de concentratie te halen door prikkelende opmerkingen te maken. Probeer je zoveel mogelijk af te sluiten van je omgeving, maar wees alert op instructie van de raceleiding.

Veel racers rijden te voorzichtig om niet van de baan te vliegen. Door op de rechte stukken vol gas te geven en op tijd te remmen voor de bochten kan op een eenvoudige wijze een snelle ronde worden gereden. Probeer het eerder genoemd ritme in je race te ontdekken zodat je in een bepaalde trance raakt. Als je van te voren een risicoanalyse maakt van het circuit, verminder je de kans dat je onnodig van de baan gaat. Hiermee wordt bedoeld dat je bedenkt waar je vol gas kan gaan en welke bochten je voorzichtig moet nemen.

Aan de leiding komen is eenvoudiger dan eerste te blijven. Bij sommige racers verslapt de concentratie zodra zij aan de leiding komen. Nogmaals, slotracen is een psychologisch spelletje. Tactiek en techniek zijn belangrijk, maar de racer die zijn zenuwen het beste onder bedwang kan houden is vaak de winnaar.

Digitaal slotracen
Met digitaal slotracen komt er weer een ander fenomeen om de hoek kijken; het met meerdere slotcars tegelijkertijd op twee sporen rijden. Je kunt hierdoor snel afgeleid worden. Het is de kunst om je zoveel mogelijk op je eigen auto te concentreren. Niet alleen de crashes van je racegenoten leiden af, maar ook het commentaar dat men geeft. Ook hier geldt, met een goede concentratie behaal je goede resultaten.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Op zoek naar een vaste baan?

Deze geweldige cartoon werd door Aart Kramer gemaakt en ingezonden. Meer over Aart kun je vinden op zijn website Kramera.nl.