Doorgaan naar hoofdcontent

'Racebaan.kommerenkwel'

Op dit moment ben ik mijn oude artikelen (over een periode van 6 jaar) aan het bekijken of het de moeite waard is deze opnieuw te publiceren. Ik kwam een leuk stukje tegen over Racebaan.com. Op 17 mei 2007 schreef ik het volgende:

Racebaansites
Ieder half jaar geef ik ongevraagd mijn mening over de Nederlandstalige racebaanwebsites.
...
We beginnen dit jaar met Racebaan.com. Deze website bestaat zoals we allemaal weten al jaren. De vorige eigenaar heeft de site tot grote hoogte gebracht. De nieuwe eigenaren weten het niveau hoog te houden, maar ik mis hun persoonlijke inbreng. Ik vind dat het tijd wordt voor een re-design, maar wie ben ik om daar iets over te zeggen.
....
Let wel, dit is opbouwende kritiek. Racebaan.com is top, en dat moet zo blijven!




Wat de oorzaak ook is, het is jammer dat het zo bergafwaarts is gegaan met Racebaan.com. Om Steffer te citeren, het is 'Racebaan.kommerenkwel'.

Het is triest te zien hoe er wordt omgegaan met ons racebaanhistorische erfgoed!

Het is niet mijn bedoeling om Racebaan.com te 'bashen', maar ik hoop dat ze de site (gratis) overdoen aan mensen die wel tijd aan een dergelijke site kunnen en willen besteden. Een andere suggestie is paar mensen zoeken om mee samen te werken. Ik ben dat niet, laat dat duidelijk zijn, want ik doe graag mijn eigen ding. Het zouden mensen moeten zijn die met een 'open mind' allerlei aspecten van het racen willen belichten. Het kost erg veel tijd, laat dat een waarschuwing zijn. Ik hoop dat het huidige Team Racebaan.com tot inzicht komt dat ze het niet alleen kunnen en dat ze hulp inroepen van andere (jonge) racebaanhobbyisten. Ik hoop dat het licht wordt gezien en dat de site niet verloren gaat.

Ik denk dat ik niet alleen namens mijzelf spreek (of preek), maar ook namens vele andere enthousiaste slotracers. We missen Racebaan.com in volle glorie!

Reacties

Steffer zei…
Ik denk sowieso dat Racebaan.com, wilt het nog goed komen, een nieuwe start met een nieuwe layout moeten moeten maken. Ik had al eerder een mailwisseling gehad met 1 vd eigenaars en met hem, op mijn weblog gemelde negatieve reacties, besproken. Daar was hij niet echt blij mee. Wat ik nou zo jammer vind is dat ze niet of minimaal kenbaar maken waarom het weer een tijdje heeft stilgestaan...en ook nog eens achteraf....dan zijn de meeste al afgehaakt... Zou je dat vooraf doen dan wekt dat nog enigzins sympathie op en zou je evt met hulp van anderen op een lager nivo verder kunnen gaan. Ook nu weten we niet wat de reden is, we kunnen weer alleen gissen....
Finger2 zei…
racebaan.com heb ik helaas al ruime tijd uit mijn favorieten verwijderd daar het voor mij zeer geen waarde meer had om hem onder mijn favorieten te handhaven. Ik werd iedere keer geconfronteerd tegen eenzelfde pagina aan te kijken waar niets of niks aan veranderd was. Jammer natuurlijk want het was een top site waar ikzelf ook mijn steentje aan heb kunnen bijdragen. Het klinkt hard om te zeggen maar ik zou zeggen opdoeken die hap of inderdaad gratis overdoen aan iemand die er plezier aan beleefd.
FRANK103 zei…
Eens met Stef en F2 (en met de vorige eigenaar, die ik toevallig zeer recent ook gesproken heb), je moet zoiets goed doen of niet. De huidige eigenaren waren wellicht van goede wil, maar hebben tijdsbeslag en energie volstrekt verkeerd ingeschat en zo racebaan.com om zeep geholpen. Jammer, of hachelijk?
PorscheHarry zei…
Ongetwijfeld hachelijk Frank :-), maar het meest spijtige blijf ik vinden dat een aantal keren wordt aangegeven dat door diverse omstandigheden updates zijn achtergebleven, maar dat het nu weer vaart zal maken ... en dat blijft dan weer uit.
Let wel: dit is geen veroordeling naar de huidige kartrekkers, ik geef alleen aan hoe het (bij mij) jammergenoeg overkomt.
Hopelijk verandert wel wat in de toekomst, want de informatie die op de website staat is voor de hobbiest zeer waardevol.
JeeWee zei…
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Het is duidelijk dat dit onder de lezers van deze blog leeft. Ik heb ook veel directe mails hierover ontvangen. Misschien is een nieuw ontwerp niet nodig. Met het veranderen van de kleurcodes en nieuw logo kom je al heel ver. Een uurtje werk, meer niet. En dan gewoon wekelijks een artikeltje. Dat is de site er zo weer bovenop.
We wensen Team Racebaan veel wijsheid toe.

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…