woensdag 12 januari 2011

NSR Porsche 997

Na enkele klassieke modellen heeft NSR weer een moderne raceauto uitgebracht: de Porsche 997 Rally. De eerste twee versies zijn ‘Test Cars’ en verkrijgbaar in het wit en rood. Dit nieuwe model valt op door het toepassen van (voor NSR) nieuwe technieken met betrekking tot de sleper en de vooras.



Wat betreft de modelkeus heeft NSR geen spannende selectie gemaakt. Er is bijna geen racebaanfabrikant meer te vinden die geen Porsche 997 in het assortiment heeft opgenomen. Er is dus genoeg vergelijkingsmateriaal te vinden. Qua detaillering zijn er betere modellen te vinden, daarvoor moet je niet voor het model van NSR kiezen. Ook als je goedkoper model wilt, dan ben je bij NSR ook niet op het juiste adres. Een model van NSR kost al gauw zeventig Euro. NSR kan jouw keuze zijn als het om kwaliteit en snelheid gaat.



De witte NSR is echt hagel wit en zit perfect in de lak. De rode is qua kleur ook fraai, maar heeft enkele een paar oneffenheden. Jammer, want dat valt wel erg op als er geen ander opdruk aanwezig is. Het gebrek aan opdruk betekent meestal dat het gaat om een straatversie van een auto. Niet in dit geval. Geen racestrepen, maar wel twee poppetjes in de auto: de rally coureur en co-piloot.

Alle modellen van NSR, dus ook de Porsche 997, zijn uitgerust met goede onderdelen. Deze Porsche heeft alles. Een snelle motor (King 21), velgen die met imbusschoefjes vastzitten, busjes om speling te voorkomen bij de assen, goede banden en uitstekende tandwielen.

Om (neerwaartse) speling aan de vooras te voorkomen heeft NSR vier imbusschroefjes meegeleverd om de vooras te fixeren. De schoefjes zijn dus niet in de fabriek aangebracht. Door de schroefjes in de daarvoor bestemde gaten te draaien kun je de vooras hoger of lager plaatsen.





Het chassis van de Porsche 997 is van een ‘drop arm’. Dit is een sleper arm zoals de Raid modellen van Ninco ook hebben, maar heeft NSR deze in de vorm van een driehoek. Zeer vindingrijk van NSR. Voor hobbelige en rally circuits kan deze sleper arm natuurlijk erg handig zijn, maar op mijn vlakke Pleasuredome track heb je daar niet veel aan. Daar heeft NSR wat op gevonden: de sleper arm is met een schroefje vast te zetten. Het is ook mogelijk om de speling van de arm te beperken. Ook dit schroefje wordt los meegeleverd en dus niet door NSR alvast op zijn plaats gezet. Ik vind het vreemd dat NSR niet een kleine beschrijving erbij levert, want er zullen slotracers zijn die misschien geen idee hebben wat ze met de schroefjes aan moeten.

Het schoentje zelf een een ‘lange stang’. Ninco heeft ook dergelijke schoentjes, maar gebruikt een veertje om het schoentje naar beneden te drukken. Bij NSR ontbreekt dat veertje. Ik heb een veertje gemonteerd en heb daar goede resultaten mee geboekt.





Het subchassis is afstelbaar met kruiskopschroeven. De motor is een angel winder type.

In eerste instantie reed ik een behoorlijk snelle rondetijd met het standaard model. De vooras had ik nog niet gefixeerd en de sleper arm was ook nog niet vastgezet. De tijd die ik op mijn ‘white board’ kon zetten was minder snel dan de tijd gezet met een Mosler van NSR. De Porsche is dus snel, maar niet het snelste model van NSR.

Na het fixeren van de drop arm en vooras dacht ik een snellere rondetijd te kunnen maken. Helaas, dat is me niet gelukt. Dus of de nieuwe techniek daadwerkelijk nuttig is, valt te bezien. Daar is meer tijd voor nodig. Wellicht valt er wel succes mee te boeken op een ander baantype.

Dit is de NSR waarmee je snel wilt racen en erg rap over de limiet gaat. Met deze Porsche ben ik met de testsessies al menig keertje uit de bocht gevlogen. De auto ligt minder goed op de baan dan de Mosler. Toch ben ik erg blij met deze slotcar. Het rijgedrag van de ‘klassiekers’ van NSR is min of meer voorspelbaar. Dit is een auto die anders dan anders is in meer dan een opzicht.

Met dank aan Klaas Bos uit Putten van Slotraceshop.nl.





Heb jij deze Porsche ook? Is het jou wel gelukt 'm sneller te maken dan de Mosler?

Geen opmerkingen: