Doorgaan naar hoofdcontent

NSR Ford GT40 MKII

De Ford GT40 MKII is wederom een top model van NSR. Deze auto is snel, goed handelbaar en een potentiële winnaar onder de klassiekers.



Ik heb het al vaker geschreven: NSR maakt modellen waarmee geracet moet worden. Ook dit model voldoet aan de specificaties die wij, veel eisende slotracers, wensen. Toch lijkt het erop dat NSR steeds meer doet aan de detaillering van de auto’s. Dat zie je aan een gril, motor details en andere maar minder opvallende zaken zoals reliëf.

Het minpuntje dat ik bij de Porsche 917 al eens opmerkte, heb ik nu weer vastgesteld. NSR heeft problemen om wit op rood te drukken. Het wit is gewoon niet wit genoeg. En dat is jammer. Een extra laagje zou dit rode model echt volmaakt maken. Helaas is dat niet het geval.

Verder vind ik de auto er opvallend goed uitzien. Het is een echte GT40 en misstaat niet tussen de GT40’s van andere merken.



De standaard banden kennen we van de andere klassiekers van NSR zoals de Porsche 917 en de Ford P68. Als je de standaard banden vervangt door de Slick High Profiel banden (NSR 5208) dan ben je gelijk een stuk sneller. Ze liggen beter op de baan en slijten minder snel.



Het chassis is ook nagenoeg gelijk aan de andere klassiekers van NSR. De motor is ook van het type Shark 20 en is zijwaarts geplaatst. Het zwarte plastic tandwiel kennen we al van de Ford P68. De ronde magneet is verplaatsbaar (drie standen).

De vooras heeft net zoveel speling als bij de Porsche 917. De speling zorgt ervoor dat de auto lekker laag op de baan kan liggen, zonder dat de banden aanlopen op het kapje, dat overigens met drie schroefjes (twee lange, een korte) is gemonteerd.



NSR zorgt ervoor dat de auto echt klaar is voor gebruik. Natuurlijk een beetje smeren. Ik vet de tandwielen goed in en olie de assen een beetje. De imbus schroefjes zitten allemaal goed vast. Je zou verwachten dat dit standaard is, maar bij enkele merken is het verstandig deze eerst goed aan te draaien alvorens de auto op de baan te zetten. Ik controleer het altijd, merk onafhankelijk. Het in laten lopen doe ik steeds minder, maar ik race ook niet op een club. Met mijn racevrienden race ik over het algemeen alleen met de Moslers van NSR. Mijn Moslers zijn wel tiptop in orde en zijn voorzien van motoren die zijn ingereden, want het scheelt echt.



Het subchassis heb ik behoorlijk vastgezet op mijn houten racebaan. Speling vind ik niet nodig, maar ik denk dat de experts het daar niet eens mee zijn.

Nog een klein minpuntje. Ik vind de motordraadjes wat aan de dunne kant. Ik zie liever stevige kabels. Ik weet niet of het in snelheid uitmaakt, het is puur een gevoel.

Ik vraag me af of ze bij NSR ook slechte modellen kunnen maken? Bij andere merken kun je zo een aantal voorbeelden noemen van modellen die onder doen aan andere auto’s. NSR heeft tot nu toe maar een vreemde eend in de bijt geproduceerd en dat is de Abarth 500. Met die auto is technisch niet veel mis, maar racet toch ‘minder lekker’ dan die andere modellen.

De Ford GT40 MKII is in ieder geval een model waarmee ‘classic’ clubraces verreden kunnen worden. Een klassieker met pit.

Tenslotte dit. Koop geen troep. Koop NSR. Een beetje duurder, maar dan word je ook niet teleurgesteld. Nee ik heb geen aandelen van NSR. Ik ben gewoon enthousiast. Net zo enthousiast ben ik over de winkelier waar ik dit model gekocht heb: Klaas Bos te Putten van Slotraceshop.nl.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…