zondag 9 januari 2011

Ninco Renault Megane

Inmiddels heeft Ninco de derde generatie Renault Megane uitgebracht. Van de laatste generatie werd in eerste instantie werd de simpele, startersversie Ninco 1 gemaakt, maar vorig jaar is ook de Lightning uitvoering in de winkel verschenen.
Leuk aan dit model is het Nederlandse karakter. Niet alleen de naam van de rijder is Nederlands ook de sponsor is herkenbaar: Bribus (punt nl) Keukens en B. ten Brinke.



Eind jaren negentig kwam Ninco met de typische clubauto, de Renault Megane. In vier kleuren werd de auto in eerste instantie uitgebracht. Later kwamen er nog andere rally versies. De modellen waren zeer simpel, d.w.z. niet gedetailleerd. De tweede generatie Renault Meganes was een enorme hit voor Ninco. Er zijn heel veel kleurvarianten uitgebracht. De Megane, standaard voorzien van een NC5 motor, was pittig en fantastisch om mee te racen. Het was mogelijk om een ‘Prorace’ variant te kopen en deze werd geleverd in een prachtig koffertje. Hier en daar zijn deze sets nog verkrijgbaar.

Een Ninco 1 model is eenvoudig en goedkoop. De modellen zijn uitgerust met een zwakke motor, waarmee Ninco zich richt tot (kleine) kinderen en beginners. Naast de plastic onderdelen op het chassis is het kapje ook eenvoudig van aard. Waar andere modellen worden voorzien van een volledig interieur zijn de Ninco 1 modellen uitgerust met lichtgewicht lexan interieur. En daar ligt het verband met snelle modellen. Voor Ninco is het betrekkelijk eenvoudig het kapje van Ninco 1 te voorzien van een hoogwaardig chassis met dito onderdelen.



De Renault Megane Trhophy 09 Atag Lightning (Ref. 50551) is (bijna) het beste wat Ninco kan bieden. Deze lightning Megane heeft alle Prorace onderdelen aan boord die je wilt hebben. De wielen zien er bijzonder fraai uit. 5-spaaks wielen die met de bekende schroefjes vastgezet moeten worden. Ook het tandwiel en de stoppers zijn instelbaar, waardoor je erin moet kunnen slagen om er een redelijk geruisloze AW van te maken. Ninco staat natuurlijk bekend om het geluid (geratel) dat ze produceren. Met de twee stoppers zou het zo moeten zijn dat je het geluidsniveau zelf in de hand hebt. Overigens is ook het kroonwiel eenvoudig verplaatsbaar.

De motor, NC-12, met de bijnaam Crusher+, wordt misschien door sommige racers te pittig gevonden. De motor telt 23.500 rpm bij 14 volt. De motor is geplaatst in het nieuwe onderdeel, het sub-chassis. De motor is vastgezet met twee schroefjes, dus geen plakband of lijm nodig. De mooie bedrading maakt deze auto helemaal af.

Technisch zit de auto prima in elkaar en dat merk je op de baan. De Renault Megane van Ninco is snel en in de standaard opstelling op een houten racebaan niet ideaal. Dit moet beter kunnen. De harde banden moeten vervangen worden door een zachter type. Na enige oefening is de auto beter in de baan te houden en kunnen er constantere rondetijden worden geregistreerd.

Dit is duidelijk een auto met potentie. Zeker op een Ninco baan zal deze auto voortreffelijk rijden. Met de vorige versie had ik veel problemen met de standaard wielen (die ik ook vervangen heb met Prorace of Slot.it materiaal). Door de wrijving liepen de wielen er bij alle auto’s na een paar races op mijn oude Ninco racebaan vanaf. Nu de achterwielen vastzitten met schroefjes is de auto gelijk al een stuk beter.

Dit kan voor Ninco weer een topper worden. Het is een aantrekkelijk model met uitstekend materiaal onder de kap.





Wat vindt jij van de Megane van Ninco?
Heb jij een mening over de 'Lightning' modellen van Ninco?

3 opmerkingen:

Firefighter zei

Ik vind het een mooie wagen. Kritiekpunt vind ik de erg donkere ruiten en de niet volledig gevulde wielkasten.

RHSLOTRACING zei

Dit is echt een topper.
Rij er al even mee op de ninco baan, klein beetje lood erin, en knallen maar.
De voorganger was al een aardige auto, maar deze is echt nog veel beter.
gr. Slotracer65

Renault zei

Ziet er mooi uit die Renault racebaan!