Doorgaan naar hoofdcontent

Ninco Renault Megane

Inmiddels heeft Ninco de derde generatie Renault Megane uitgebracht. Van de laatste generatie werd in eerste instantie werd de simpele, startersversie Ninco 1 gemaakt, maar vorig jaar is ook de Lightning uitvoering in de winkel verschenen.
Leuk aan dit model is het Nederlandse karakter. Niet alleen de naam van de rijder is Nederlands ook de sponsor is herkenbaar: Bribus (punt nl) Keukens en B. ten Brinke.



Eind jaren negentig kwam Ninco met de typische clubauto, de Renault Megane. In vier kleuren werd de auto in eerste instantie uitgebracht. Later kwamen er nog andere rally versies. De modellen waren zeer simpel, d.w.z. niet gedetailleerd. De tweede generatie Renault Meganes was een enorme hit voor Ninco. Er zijn heel veel kleurvarianten uitgebracht. De Megane, standaard voorzien van een NC5 motor, was pittig en fantastisch om mee te racen. Het was mogelijk om een ‘Prorace’ variant te kopen en deze werd geleverd in een prachtig koffertje. Hier en daar zijn deze sets nog verkrijgbaar.

Een Ninco 1 model is eenvoudig en goedkoop. De modellen zijn uitgerust met een zwakke motor, waarmee Ninco zich richt tot (kleine) kinderen en beginners. Naast de plastic onderdelen op het chassis is het kapje ook eenvoudig van aard. Waar andere modellen worden voorzien van een volledig interieur zijn de Ninco 1 modellen uitgerust met lichtgewicht lexan interieur. En daar ligt het verband met snelle modellen. Voor Ninco is het betrekkelijk eenvoudig het kapje van Ninco 1 te voorzien van een hoogwaardig chassis met dito onderdelen.



De Renault Megane Trhophy 09 Atag Lightning (Ref. 50551) is (bijna) het beste wat Ninco kan bieden. Deze lightning Megane heeft alle Prorace onderdelen aan boord die je wilt hebben. De wielen zien er bijzonder fraai uit. 5-spaaks wielen die met de bekende schroefjes vastgezet moeten worden. Ook het tandwiel en de stoppers zijn instelbaar, waardoor je erin moet kunnen slagen om er een redelijk geruisloze AW van te maken. Ninco staat natuurlijk bekend om het geluid (geratel) dat ze produceren. Met de twee stoppers zou het zo moeten zijn dat je het geluidsniveau zelf in de hand hebt. Overigens is ook het kroonwiel eenvoudig verplaatsbaar.

De motor, NC-12, met de bijnaam Crusher+, wordt misschien door sommige racers te pittig gevonden. De motor telt 23.500 rpm bij 14 volt. De motor is geplaatst in het nieuwe onderdeel, het sub-chassis. De motor is vastgezet met twee schroefjes, dus geen plakband of lijm nodig. De mooie bedrading maakt deze auto helemaal af.

Technisch zit de auto prima in elkaar en dat merk je op de baan. De Renault Megane van Ninco is snel en in de standaard opstelling op een houten racebaan niet ideaal. Dit moet beter kunnen. De harde banden moeten vervangen worden door een zachter type. Na enige oefening is de auto beter in de baan te houden en kunnen er constantere rondetijden worden geregistreerd.

Dit is duidelijk een auto met potentie. Zeker op een Ninco baan zal deze auto voortreffelijk rijden. Met de vorige versie had ik veel problemen met de standaard wielen (die ik ook vervangen heb met Prorace of Slot.it materiaal). Door de wrijving liepen de wielen er bij alle auto’s na een paar races op mijn oude Ninco racebaan vanaf. Nu de achterwielen vastzitten met schroefjes is de auto gelijk al een stuk beter.

Dit kan voor Ninco weer een topper worden. Het is een aantrekkelijk model met uitstekend materiaal onder de kap.





Wat vindt jij van de Megane van Ninco?
Heb jij een mening over de 'Lightning' modellen van Ninco?

Reacties

Firefighter zei…
Ik vind het een mooie wagen. Kritiekpunt vind ik de erg donkere ruiten en de niet volledig gevulde wielkasten.
RHSLOTRACING zei…
Dit is echt een topper.
Rij er al even mee op de ninco baan, klein beetje lood erin, en knallen maar.
De voorganger was al een aardige auto, maar deze is echt nog veel beter.
gr. Slotracer65
Renault zei…
Ziet er mooi uit die Renault racebaan!

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…