maandag 17 januari 2011

Ninco Ford GT

De Ford GT is afgeleid van de jaren zestig klassieker GT40. Het getal 40 was niet zomaar gekozen, dat was in inches de hoogte van de auto. Over het hoe en waarom over de nieuwe uitvoering lees je alles op de Wikipedia.



De Ford GT zoals Ninco deze als eerste model heeft gemaakt is de Dubai versie. In 2008 werd deze uitvoering bestuurd door Eric La Marca toen voor het Matech team. De beste man reed het jaar daarvoor in een Lamborghini Gallardo en dit jaar in een Audi R8. Geen slechte bolides om mee rond te scheuren in het FIA GT3 kampioenschap.

De Dubai versie heeft de aantrekkelijke kleurencombinatie van zwart en rood. Het rood op het kapje is mooi, maar de spiegels, die flexibel zijn en daardoor niet snel zullen afbreken, zien er erg plastic gekleurd uit. Dat is het enige minpunt dat ik aan de buitenkant kan ontdekken.



In de Lotus Exige (binnenkort ook hier een korte rij-impressie) vind je de NC9. In de Ford GT zit de inmiddels oude vertrouwde NC5. De motor is schuin (anglewinder) gemonteerd. De overbrenging is gelijk aan de Lotus Exige, dus 32:12. Het kroonwiel is sinds de Lotus Exige ook dunner geworden, hetgeen de prestatie heeft verbeterd.

Het blijkt dat Ninco het beleid over de magneten heeft veranderd. Magneten worden voornamelijk gebruikt door beginners of slotracers op gladdere banen, zoals Scalextric Sport. Als de magneet in het midden zit, zoals dat jarenlang het geval is geweest, heb je niet zoveel downforce als nu, want nu zit de magneet achter de motor bij de achteras. Kennelijk gaan ze er bij Ninco vanuit dat de beginners magneten nodig hebben en dat anderen de magneten zonder meer verwijderen. Door deze strategische wijziging geeft Ninco de beginners nog meer downforce. Ik vind dit niet zo'n goede ontwikkeling. Door de magneet achter de motor te plaatsen, rijdt de auto als een 'trein' en onderscheidt Ninco zich minder van magneetauto's van andere merken.



In tegenstelling tot de eerder genoemde Lotus is deze Ford GT wel een blijvertje op mijn racebaan. De Lotus vond ik uiteindelijk qua racegedrag tegenvallen. De Ford GT van Ninco is lang en laag en heeft dus alle specificaties voor een goede slotcar. De Ford GT ligt heel goed op de baan en presteert zeer constant. Maar, dan moet je wel eerst iets doen aan het schoentje. De GT heeft nogal de neiging om uit het slot te springen. De ondergrond, je type baan, is daarbij wel een factor. Op een Ninco baan doe je er goed aan de GT van Ninco te voorzien van een schoentje van Fly. Met die aanpassing is de een topper geworden. Tijdens de testritten maakte ik al snel stabiele rondetijden. Ik heb er al veel mee geracet. Er is nog niets afgebroken.



De Ford GT lijkt mij een model waarmee Ninco hoge ogen kan gooien. Het model heeft een enorme aantrekkingskracht op autoliefhebbers en dus ook op slotracers. Wat vind jij?

7 opmerkingen:

FRANK103 zei

Wat is er mis met rijden als een trein?????

:-)

Gaan alle belangrijke merken nu weer Fordjes op de markt zetten?

BK-Racing zei

Jammer dat je zulke slechte kwaliteit foto's maakt. Zo'n mooie wagen verdient een mooie reportage.

JeeWee zei

Ja, helaas heeft Onze Lieve Heer niet iedereen het talent gegeven om scherpe foto's te maken
...
het kan ook zijn dat ik bewust een 'App' gebruik om een speciaal effect te krijgen, zoals een oud filter, waardoor de foto's net afdrukken lijken van een overjarig rolletje.
Noem het kunst, dan mag het.

Je brengt me op een idee om een waarschuwing op de site te zetten. 'Niet geschikt voor mensen met een scherpe blik...'

Anoniem zei

Mooie wagen; heb 'm sinds april. Hij is snel maar maakt soms vreemde capriolen. Heb er voorin lood gelegd. Helpt niet echt. Dank voor de suggestie voor het schoentje van Fly. Ga ik zeker proberen.

JeeWee zei

Ik heb veel geprobeerd. Het schoentje van Fly was voor mij de oplossing.
Als je de 'pro' versie van Ninco bekijkt, zie je hele kleine voorwielen. Dat zal ook wel iets betekenen.

Anoniem zei

Dank! Nog een vraagje: moet ik een speciaal schoentje hebben? Op SRHW zie ik een complete schoen, saleen en sisu...

Peter

JeeWee zei

Toch nog even gekeken. Nu race ik (op hout) met
PROAM GUIDE RAID
80108
van Ninco.