zaterdag 22 januari 2011

Ninco Audi R8 GT3

In 2010 heeft Ninco de Audi R8 GT3 op de markt gebracht. Het is een auto met een mooie klassieke racelijn. De Bilstein Leightning Audi (ref. 50553) heeft een fraaie geel-blauwe kleurstelling. Een slotcar met zo’n uiterlijk wil iedereen wel, maar is het een goede auto? Is de Audi snel, is de wegligging goed en wat is zijn racemaatje? Op die vragen ga ik antwoord geven.



Van Ninco koop ik alleen nog maar de Prorace of Lightning modellen (op de klassiekers na). De reden is dat ik de gewone slotcars van Ninco gewoon niet kwalitatief goed genoeg vind. Gelukkig komen van alle modellen op den duur Lightning modellen uit. Dit zijn auto’s met ‘pro’(race) onderdelen. Geen aflopende wielen meer, in principe.

Klaas Bos uit Putten, mijn leverancier, had mij al gewaarschuwd. De laatste tijd levert Ninco de auto’s slecht af. Aflopende wielen en loszittende tandwielen komen regelmatig voor. Mijn auto is ook geleverd met een loszittend tandwiel. Aangezien de auto wel heel goed gesmeerd was, was de as ook erg vet. Daardoor moest ik eerst de achteras helemaal schoonmaken en daarna de tandwielen en wielen weer vastzetten. Doe je dat niet, dan kun je de imbusschroejes niet goed aandraaien en tollen de wielen in het rond.

De auto laat zich goed afstellen. Met slechts twee schroefjes kun je het kapje van het chassis lichten. Op de achteras zijn twee stoppers gemonteerd.
De NC-12 Crusher 23.500 Rpm boxer motor is in de anglewinder setup gemonteerd. De tandwielverhouding is 13:31. De Crusher (was heeft Ninco toch leuke namen voor hun motoren) is vastgezet met twee schroefjes op een verstelbaar subchassis.




Een lightning model heeft geen magneet. Dat maakt de auto minder geschikt voor beginners. De standaard Audi van Ninco heeft dat wel. Een ander verschil met het standaard model is het chassis. Het standaard model heeft geen subchassis. Daardoor is de achterzijde van het Lightning chassis verstevigd en ontbreken de uitlaat en sleepoog, die weer wel op het standaard model zitten.
Daarnaast heeft het standaard model een compleet interieur en de Lightning auto een lichtgewicht chassis.

De Audi R8 GT3 is een slotcar met een uitstekende wegligging. De auto slotcar is vergelijkbaar met de Renault Megane, dus een racemaatje is snel gevonden. De Audi van Ninco is snel, maar kan de Mosler van hetzelfde merk niet bijhouden.

De spiegels zijn van flexibel plastic en zullen dus niet snel afbreken. De grote achtervleugel ziet er wel breekbaar uit. Niet iedere racer zal de race met spoiler beëindigen vrees ik.

Kortom, dit is een auto die je goed in bedwang kunt houden en die ook nog aantrekkelijk oogt.

In een advertentie van de Duitse importeur van Ninco staat over de Audi R8 ‘Kein Spielzeug - Nur fur Sloter!’. Beter kun je het doel van deze slotcar niet samenvatten.

1 opmerking:

JeeWee zei

Ik ben kennelijk niet de enige die een probleem heeft gehad met de achterophanging van dit model. Lees de Tweet van Ninco.

@nincohobby: Customer Service: have you had problems with the allen screws on your AUDI R8 Lightning? Contact us web@ninco.com and we'll sort it out!