Doorgaan naar hoofdcontent

Ninco Audi R8 GT3

In 2010 heeft Ninco de Audi R8 GT3 op de markt gebracht. Het is een auto met een mooie klassieke racelijn. De Bilstein Leightning Audi (ref. 50553) heeft een fraaie geel-blauwe kleurstelling. Een slotcar met zo’n uiterlijk wil iedereen wel, maar is het een goede auto? Is de Audi snel, is de wegligging goed en wat is zijn racemaatje? Op die vragen ga ik antwoord geven.



Van Ninco koop ik alleen nog maar de Prorace of Lightning modellen (op de klassiekers na). De reden is dat ik de gewone slotcars van Ninco gewoon niet kwalitatief goed genoeg vind. Gelukkig komen van alle modellen op den duur Lightning modellen uit. Dit zijn auto’s met ‘pro’(race) onderdelen. Geen aflopende wielen meer, in principe.

Klaas Bos uit Putten, mijn leverancier, had mij al gewaarschuwd. De laatste tijd levert Ninco de auto’s slecht af. Aflopende wielen en loszittende tandwielen komen regelmatig voor. Mijn auto is ook geleverd met een loszittend tandwiel. Aangezien de auto wel heel goed gesmeerd was, was de as ook erg vet. Daardoor moest ik eerst de achteras helemaal schoonmaken en daarna de tandwielen en wielen weer vastzetten. Doe je dat niet, dan kun je de imbusschroejes niet goed aandraaien en tollen de wielen in het rond.

De auto laat zich goed afstellen. Met slechts twee schroefjes kun je het kapje van het chassis lichten. Op de achteras zijn twee stoppers gemonteerd.
De NC-12 Crusher 23.500 Rpm boxer motor is in de anglewinder setup gemonteerd. De tandwielverhouding is 13:31. De Crusher (was heeft Ninco toch leuke namen voor hun motoren) is vastgezet met twee schroefjes op een verstelbaar subchassis.




Een lightning model heeft geen magneet. Dat maakt de auto minder geschikt voor beginners. De standaard Audi van Ninco heeft dat wel. Een ander verschil met het standaard model is het chassis. Het standaard model heeft geen subchassis. Daardoor is de achterzijde van het Lightning chassis verstevigd en ontbreken de uitlaat en sleepoog, die weer wel op het standaard model zitten.
Daarnaast heeft het standaard model een compleet interieur en de Lightning auto een lichtgewicht chassis.

De Audi R8 GT3 is een slotcar met een uitstekende wegligging. De auto slotcar is vergelijkbaar met de Renault Megane, dus een racemaatje is snel gevonden. De Audi van Ninco is snel, maar kan de Mosler van hetzelfde merk niet bijhouden.

De spiegels zijn van flexibel plastic en zullen dus niet snel afbreken. De grote achtervleugel ziet er wel breekbaar uit. Niet iedere racer zal de race met spoiler beëindigen vrees ik.

Kortom, dit is een auto die je goed in bedwang kunt houden en die ook nog aantrekkelijk oogt.

In een advertentie van de Duitse importeur van Ninco staat over de Audi R8 ‘Kein Spielzeug - Nur fur Sloter!’. Beter kun je het doel van deze slotcar niet samenvatten.

Reacties

JeeWee zei…
Ik ben kennelijk niet de enige die een probleem heeft gehad met de achterophanging van dit model. Lees de Tweet van Ninco.

@nincohobby: Customer Service: have you had problems with the allen screws on your AUDI R8 Lightning? Contact us web@ninco.com and we'll sort it out!

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…