Doorgaan naar hoofdcontent

Pleasuredome 2010



Mijn eerste racebaan van hout is Pleasuredome 2010. Deze baan is gebouwd in de zomer van het jaar 2010. Het bouwen van een racebaan van Mdf is heel veel werk. Het is en blijft volledig handwerk. Je moet alles zelf bedenken en uitvoeren. Als het goed is, kun je trots zijn met het resultaat. Ik ben trots op wat ik bereikt heb. Van te voren had ik nog nooit een freesmachine in mijn handen gehad. Je bent nooit te oud om te leren, dat blijkt wel.



Deze racebaan valt onder de noemer ‘design racebaan’. Mijn vorige baan, Pleasuredome 2009, de witte iTrack, zoals deze door iemand op een slotforum werd genoemd, viel ook in die categorie. Deze baan is ook sober van opzet. Dat heeft twee redenen. Ten eerste vind ik het gewoon mooi, om het met strepen uit te voeren. Ten tweede is het gebrek aan scenery ook van praktische aard, want ik race met modellen van verschillende schaalverhoudingen; namelijk 1:24, 1:28 en 1:32. Scenery objecten daaraan aanpassen, is ondoenlijk, lijkt mij.



Specificaties
Bouwperiode: zomer 2010
Type: Mdf
Koper tape: Copper Foil 3/16¨ x 36 yds, 4,8 mm (.00125) made in U.S.A.

Rijrichting: rechtsom

Lengte baan 1: 1067 cm
Lengte baan 2: 1130 cm
Lengte rechte stuk: 278 cm

Aantal linker bochten: 2
Aantal rechter bochten: 4

Afstand tussen de sporen: 10 cm
Afstand buitenste spoor tot ‘bandenstapel in bochten’: 11,5 cm
Afstand buitenste spoor naar rand tafel: 14 cm

Afmeting: 380 cm x 223 cm

Tijdmeting
Lichtbrug: verbouwde DS Racing brug
Baanteller: DS Racing Lap Counter Crono DS 200
Telemetrie: Slot.it Track Interface

Regelaars: (4x) Slot.it SCP-1

Telemetry interface software
PC Lapcounter software



Reacties

Populaire berichten van deze blog

Racebaan merk keuze

Op dit moment bestaan er vier grote merken die racebanen aanbieden van goede kwaliteit. De fabrikanten zijn Carrera, Ninco, Scalextric en SCX. Ik zet niet alleen de voor- en nadelen van de vier systemen op een rijtje, maar geeft ook adviezen over de aanschaf van een startset. Dit artikel is naast de algemene informatie vooral gericht op het analoge racen.

Algemene adviezen
Ga met het maken van de baankeuze niet over een nacht ijs. Maak jouw keuze weloverwogen. Baandelen koop je niet vaak. Aan een eenmaal gekozen merk zit je min of meer vast. Probeer de verschillende merken uit bij vrienden of je winkelier. Maak geen keuze gebaseerd op de modellen van een merk. Alle 1:32 schaalmodellen kunnen gebruikt worden op alle vier belangrijke racebaanmerken.

Zoek uit of jouw favoriete racebaanshop de accessoires levert van het merk dat je in de toekomst nodig hebt. Onderdelen van auto's of extra baandelen moeten probleemloos verkrijgbaar te zijn.

Koop de grootste startset die je kan veroorlove…

Eerste indruk Carrera Digital 132

Na ervaringen met Ninco, Scalextric, Carrera, Ninco Digitaal, hout en weer Ninco (analoog) ga ik nu weer met Carrera aan de slag. Ik heb besloten om (deels) over te stappen op Carrera Digital 132.

Eind juli heb ik bij Klaas Bos in Putten een partij Carrera baandelen gekocht. Met deze baandelen heb ik een baan uitgelegd op de vloer van mijn woonkamer. Het doel was om diverse analoog modellen te testen op de Carrara ondergrond (fase 1). De hernieuwde kennismaking beviel erg goed. Mijn NSR en Slot.it modellen en BRM auto's reden erg goed op de baanstukken van Carrera. Ik was vooral blij dat de BRM auto's, die overigens schaal 1:24 zijn, omdat ze erg prettig onder controle zijn te houden op de brede baanstukken van Carrera.


De vakantie brak aan en eigenlijk was ik pas van plan om in de maand september met fase 2 te beginnen. Fase 2 is het uitproberen van een startset Carrera Digital 132. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op de tweede vakantiedag liep ik 'toevallig…

Bouwverslag Pleasuredome 2010

Een racebaan maken van hout kan iedereen. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp hier en daar, kunnen alle hobbyisten erin slagen om je eigen ‘droomcircuit’ te maken. Dit is een verslag, plan van aanpak, van mijn houten racebaan Pleasuredome 2010.



Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is gelegen in de voorbereiding van het baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. In eerste instantie koos ik ervoor om de baan – zoals Pleasuredome 2009 – met één kant tegen de muur te plaatsen, waardoor de racebaan prominent in het midden van de racebaankamer kwam te staan. Van dat idee ben ik afgestapt, omdat ik uiteindelijk voor een klassiek recht stuk heb gekozen en de bochtencombinatie zodanig heb afgestemd met de ruimte om plaats te creëren. Met de vorige racebaan was het erg krap in de kamer. Nu is de baan in een hoek geplaatst en is er voldoende plaats voor vier volwassen personen. De lengte van de baan is minder…