woensdag 5 januari 2011

Pleasuredome 2010



Mijn eerste racebaan van hout is Pleasuredome 2010. Deze baan is gebouwd in de zomer van het jaar 2010. Het bouwen van een racebaan van Mdf is heel veel werk. Het is en blijft volledig handwerk. Je moet alles zelf bedenken en uitvoeren. Als het goed is, kun je trots zijn met het resultaat. Ik ben trots op wat ik bereikt heb. Van te voren had ik nog nooit een freesmachine in mijn handen gehad. Je bent nooit te oud om te leren, dat blijkt wel.



Deze racebaan valt onder de noemer ‘design racebaan’. Mijn vorige baan, Pleasuredome 2009, de witte iTrack, zoals deze door iemand op een slotforum werd genoemd, viel ook in die categorie. Deze baan is ook sober van opzet. Dat heeft twee redenen. Ten eerste vind ik het gewoon mooi, om het met strepen uit te voeren. Ten tweede is het gebrek aan scenery ook van praktische aard, want ik race met modellen van verschillende schaalverhoudingen; namelijk 1:24, 1:28 en 1:32. Scenery objecten daaraan aanpassen, is ondoenlijk, lijkt mij.



Specificaties
Bouwperiode: zomer 2010
Type: Mdf
Koper tape: Copper Foil 3/16¨ x 36 yds, 4,8 mm (.00125) made in U.S.A.

Rijrichting: rechtsom

Lengte baan 1: 1067 cm
Lengte baan 2: 1130 cm
Lengte rechte stuk: 278 cm

Aantal linker bochten: 2
Aantal rechter bochten: 4

Afstand tussen de sporen: 10 cm
Afstand buitenste spoor tot ‘bandenstapel in bochten’: 11,5 cm
Afstand buitenste spoor naar rand tafel: 14 cm

Afmeting: 380 cm x 223 cm

Tijdmeting
Lichtbrug: verbouwde DS Racing brug
Baanteller: DS Racing Lap Counter Crono DS 200
Telemetrie: Slot.it Track Interface

Regelaars: (4x) Slot.it SCP-1

Telemetry interface software
PC Lapcounter software



Geen opmerkingen: